liefste de oorlog is nog niet begonnen/ 21-5-2018 Het lijkt me nog steeds een mooie wandeling, maar waarom 10 maal dit item aanklikken?

Maart krijgt een guur slot, maar binnenkort zullen de perebomen weer bloeien.

Gisteren kreeg ik opeens zin aan een vrije dag. Onverwacht een rugtasje pakken, een flesje water en broodjes, wat gedichten voor  in de trein en dan ergens heengaan waar ik nog nooit geweest ben. Wat lopen, rondkijken, geuren snuiven en mijmeren op een bankje.

Er zijn prachtige wandelroutes in het hele land. Natuurtochten met een vleugje cultuur; daar houd ik wel van en ik koos de Grebbeberg.

Veel verhalen heb ik er over gehoord van familieleden. Een beladen gebied.

“Sinds lang hebben kanonnen en soldaten plaatsgemaakt voor bijzondere planten en zangvogels, mooie wandel-en fietsroutes, maar toch.”

Hier wil ik wel naartoe Ik stel me zo voor dat je door bossen loopt en uit kunt kijken over de Rijn.
Na afloop is er natuurlijk een terras.

“Hoe moet dat toch geweest zijn voor een jonge soldaat-velen waren pas twintig-om gelegen op de Grebbeberg, met de lentegeuren in de neus over de bloeiende Betuwe de brommende vijandige vliegtuigen en parachutisten op zich af te zien komen?”
Bertus Aafjes weet in zijn gedicht ‘De laatste brief’ het naieve ongeloof van zo’n jongen raak te treffen.

De wereld scheen vol lichtere geluiden
en een soldaat sliep op zijn overjas.
hij droomde lachend dat het vrede was
omdat in zijn droom een klok ging luiden.

Er viel een vogel die geen vogel was
niet ver van hem tussen de warme kruiden.
En hij werd niet meer wakker want het gras
werd rood,een ieder weet wat dat beduidde.

Het regende en woei. Toen herbegon
achter de grijze lijn der horizon
het bulderen-goedmoedig-der kanonnen.

Maar uit zijn jas,terwijl hij liggen bleef,
bevrijdde zich het laatste wat hij schreef;
liefste,de oorlog is nog niet begonnen.

Binnenkort ga ik hier heen. De perebomen zullen bloeien.

afbeelding 1: bloeiende pereboom Van Gogh

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

14 reacties op liefste de oorlog is nog niet begonnen/ 21-5-2018 Het lijkt me nog steeds een mooie wandeling, maar waarom 10 maal dit item aanklikken?

  1. cor zegt:

    Ja mooi, dat gedicht ken ik maar al te goed… en op de Grebberg ben ik wel eens geweest

  2. laila zegt:

    @Cor.
    Ken jij het gedicht? Ik zag het gisteren pas voor het eerst.
    Het kaartje zit al in mijn tas!

  3. cor zegt:

    Laila;ik heb het op school( op de ulo al) vaak behandeld en voorgelezen; het is een mooi sonnet dus meestal zie je het in de strofen indeling – 4-4-3-3

  4. christien damman zegt:

    Een prachtig gedicht! Ik lees het regelmatig.Reactie is geredigeerd

  5. martin zegt:

    Een mooi gebied om te wandelen. Ik kom er regelmatig.

  6. Zwollywood zegt:

    Het is wonderlijk….mijn vader heeft in de oorlog in de grebbelinie gelegerd gelegen en volgens mij heeft hij het daar zwaar gehad.
    Een poster van een dergelijke boom – volgens mij de amandelboom – had ik begin 20er jaren
    in mijn slaapkamer hangen. Ik heb ook nog een oud boek van hem – van Lekturama – uit de kast gehaald. In mei ben ik daar ook.Reactie is geredigeerd

  7. Zwollywood zegt:

    de plaat van mij was de amandelboom

  8. laila zegt:

    @martin.
    Ik hou van kaartjes bekijken en me van alles voorstellen, maar dat het Echt mooi is is natuurlijk prima.
    @zwolly.
    Volgens mij is het een bloeiende pereboom en er zijn natuurlijk veel vaders/mannen die daar gevochten hebben.
    Begin 20er jaren?;-)
    Jij bent er vast vaker geweest. Ik ga die graven ook bekijken.

  9. Zwollywood zegt:

    tikfout: moet zijn eind 70 er jaren toen ik rond de 28 jaar was.
    Grebbeberg en -linie: Ik ben er nog nooit geweest, maar je brengt me wel op een idee.
    In 40-45 verdedigde m’n vader de waterlinies. Ik was toen nog niet geboren.
    Ja, jouw plaat is een pereboom. Ik heb nog een oude folder van een tentoenstelling in 1990 en een oud Vincentboek van Lekturama….zelfs nog de trein-kaart en de toegangstickets bewaard /ingeplakt. Ik plaats die vandaag later.Reactie is geredigeerd

  10. coby zegt:

    Lijkt me een mooi vooruitzicht, iets om je op te verheugen. Ken het gebied ook niet. Nu nog wat zon en hogere temperatuur zodat de bomen gaan bloeien. Had het gedicht lang geleden eens gelezen, maar nu treft het me nog meer dan toen.
    Hartelijke groet, Coby

  11. laila zegt:

    @coby.
    Wat werk betreft kan ik dat voor de helft ( buiten het rooster) zelf indelen dus ik ga lekker op een werkdag.
    Ik vind het contrast tussen de titel en het gedicht ook wel iets "grappigs" hebben.
    Maar ik krijg opeens een idee voor een ander blog.Kijken of het lukt.

  12. laila zegt:

    Mijn andere blog verschijnt om 10 uur, maar ik ga nu de stad in om de nieuwe Canon van de Europese poezie, van Ilja Leonard Pfeijffer en Gert Jan de Vries te kopen, met VK-bon voor E16,95. Ik ben benieuwd!

  13. sLIMERICK zegt:

    Tegenstellingen schrijnen. Je maakt dit voelbaar. Geslaagde bijdrage, dus.

  14. laila zegt:

    Bedankt slimmerik.

Plaats een reactie