week van de psychiatrie 2009 / 29 maart 2016 Zelfregie


Het curieuze schilderij hierboven is van Tony Robert Fleury en laat de befaamde arts Pinel zien die de “gekken” van hun ketenen bevrijdde .
Een belangrijke doorbraak in de geschiedenis van de psychiatrie, rond 1800.

Dit jaar is het thema een hele ervaring en met name de rol van ervaringsdeskundigheid wordt onder de loupe genomen.
In mijn werk met volwassen studenten maak ik regelmatig mensen mee met psychatrische achtergronden. Meestal gaat dat heel goed en degenen die niet geschikt zijn vallen vaak snel af; sterker nog: ze zijn beter in het aanvoelen van clienten en als ze dan ook nog een opleiding afmaken geeft dat iets extra’s.

De VK heeft vandaag een artikel  het kader van de week van de psychiatrie met als kop:
ieder brein zijn eigen verhaal.

Hoogleraar Jim van Os ( Maastricht) stelt daarin:
“Vergeleken met de verticale communicatie tussen arts en patient,levert de horizontale communicatie tussen onderzoekers en ervaringsdeskundigen een heel ander perspectief op. Onderzoekers zien een patient als een brein met gestoorde neurotransmitters dat je in een scanner moet zien te krijgen of aan de pillen. Biologische onderzoekers vragen zich af hoe genen het brein beinvloeden en psychosen ontstaan. Maar patienten zelf zien juist een verband met bepaalde trauma’s in hun leven. Zij stellen dat sociale factoren een grote rol spelen bij het ontstaan en het verloop van hun stoornis.”

Ook ervaringsdeskundige van groot kaliber Wilma Boevink ( ook onderzoekster bij Trimbos en lector in Groningen ) is aan het woord in dat artikel.
“In het gangbare wetenschappelijke onderzoek worden clienten belangrijke vragen niet gesteld. Ze hebben de positie van object in plaats van actor.”

Bovenstaande afbeelding is een detail van het eerste schilderij.

Wilma Boevink heeft in het MGv (no. 11 ,2008) een prachtig artikel geschreven over de samenhang tussen haar schokkende ervaringen van mishandeling en misbruik en de psychoses op latere leeftijd.
Een aanrader voor iedere hulpverlener en herkenning voor iedere ervaringsdeskundige.

“Ik zie mijn psychosen niet meer als geisoleerde psychopathologie. Ik kan me zelfs bijna niet meer voorstellen dat ik het ooit wel zo zag. Mijn psychosen zijn mijn manier van reageren op mijn levensloop. Het is mijn reactie op de onberekenbare agressie en het misbruik waardoor ik als kind werd overweldigd. En het ergste is het verraad van de omgeving die liever zegt:
“Je zal er wel om gevraagd hebben”.Het kind dwingt te zeggen dat de lucht groen is,terwijl het toch zo duidelijk ziet dat die blauwachtig is.”

Daardoor kom je als kind terecht in een soort verdraaiing van de werkelijkheid. Je wordt gedwongen je zelf te verraden. Dát is wat de schemering doet ontstaan. Waardoor je in een tussengebied van psychosegevoeligheid geraakt.”

Er komen opleidingen voor ex-clienten en Atrecht wil in 2011 5% ervaringsdeskundigen in dienst hebben ( er werken 2700 mensen)

Dat juich ik toe,zowel wat betreft de begeleiding als wat betreft het stellen van relevante onderzoeksvragen.
Het zou wederom een doorbraak in kunnen luiden.

De aftrap wordt op 30 maart gegeven in Alkmaar.

voorjaar

Ik heb je geslagen,je rechterooglid
draagt ineens een andere kleur,
maar ik heb je geslagen met grote inspanning
en wilskracht.

Als ik van je houd is het voor de rest
van mijn leven,neem het als een bewijs
dat we voorbijgaan.

Als ik je sla,is het omdat ik je redden
wil, neem dat als een bewijs
voor onze eeuwigheid.

Veel denk ik aan het leven,
aan de donzige bewegingen van stormen
inhet voorjaar,
aan rottende herhalingen van het onzegbare.

Rogi Wieg

www.weekvandepsychiatrie.nl

—————————————————————————————

7-3.Jim van Os in de NRC; bron Trimbosinstituut

Nieuw: http://www.schizofreniebestaatniet.nl

—————————————————————————————–

17-12-2015.

Schrijnend vond ik gisteren de verhalen van 7 vrouwen in de bajes, waarvan er velen wachten op een plek in een kliniek. Veel misbruik.

Interessant congres 17 maart. Goede GGZ! Herstel van de menselijke maat.

Er verschijnt een boek, oa geschreven door van Os en Boevink ( boegbeeld clientenbeweging)

Rogi Wieg is dood, maar aanwezig zijn o.a.

Jim van Os, Wilma Boevink en ook “straatpsychiater” Jules Tielens is van de partij.

p1m3 goed ggz!

zie voor het programma:

http://www.sympopna.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

12 reacties op week van de psychiatrie 2009 / 29 maart 2016 Zelfregie

  1. Jack Pastoor zegt:

    @Laila: interessant blog. Ook ik ondersteun een grotere inbreng van ervaringsdeskundigen.
    Een beetje "off topic" maar interessant mbt de werking van een aangeslagen brein de volgende link:
    http://www.ted.com/index.php/talks/jill_bolte_taylor_s_powerful_stroke_of_insight.html

  2. Zwollywood zegt:

    Heel belangrijk deze week. Mijn werk in de psychiatrie als verpleegkundige en als docent zijn onvergetelijk.
    We werkten volgens het medisch model….en heus ik droeg witte jurk, daarover een schort en daaronder panty’s. Ook een wit kapje op m’n hoofd: zo’n half gebaksdoosje dat je met schuifjes aan je haar vast zet.
    Ik ben de naam kwijt van het vloeibare drankje dat in 1953 is uitgevonden…een dempend middel…de eerste psychopharmaca….nog van vóor de tijd van de haldol.Reactie is geredigeerd

  3. Jeroen de Baaij zegt:

    Interessant betoog, Laila!
    Is vijf procent eigenlijk niet nog wat weinig?

  4. laila zegt:

    @jack.
    Weet ik we hadden het er over.
    Ik heb eerst nog andere dingen te lezen, maar bedankt.
    @Zwolly.
    Wit kapje? Medisch model? Nee toch.
    Jan Foudraine (van Wie is van Hout), die heb je toch wel gelezen , wordt vandaag geinterviewd in Trouw’s tien geboden.
    "Inmiddels is die hele psychiatrie een criminele organisatie geworden: ziekteleer,chemische industrie,etikettenplakkerij". Ha.
    Ook Windesheim krijgt een opleiding voor ex-clienten. Als het een beetje meezit ben ik daarbij betrokken. Een uitdaging.
    @Jeroen.
    Het percentage kan hoger:-)

  5. coby zegt:

    Ik ben er van overtuigd dat ervaringsdeskundigen kunnen toevoegen aan en op de werkplek. Vraag is of het de soort communicatie en vragen stellen in de hoofden van de onderzoekers en artsen wat kan beïnvloeden. Daar moeten ze wel voor open staan en ook zelf wat aan willen veranderen als dat nodig is. Ze moeten zich als arts/onderzoeker ook van ketens bevrijden… (om in de beeldtaal van het schilderij te blijven)
    Wat voor (specifieke)opleidingen komen er voor ex-cliënten?
    Hartelijke groet, Coby

  6. Zwollywood zegt:

    Ja echt…ik ben uit geboortejaar 1952. Op 17 jarige leeftijd – in het jaar 1969 – de psychiatrie in.
    In die tijd hadden we al een soort van protestbewegingsgroep binnen de hulpverlening.
    Over de gang van zaken tijdens die medische modelfase volgt mogelijk nog eens een blog.

  7. edu zegt:

    Altrecht is sowieso al redelijk goed bezig. Mooi dat ze weer een stap willen zetten.

  8. laila zegt:

    @coby.
    Als evaringsdeskundigen zelf geschoold raken, zoals Wilma Boevink die ook wetenschapper is, zullen de onderzoeksvragen veranderen.
    Heb je daar niet bij stil gestaan of denk je nog teveel aan de oude kaders?
    Er zijn al opleidingen voor ex-clienten; in het hele land; oa aan het Hanzecollege in Groningen.
    Wat die bij mijn hogeschool betreft : dat is nog niet geheel rond.
    @Zwolly.
    In die tijd dat jij in de psychiatrie begon zat ik op de sciale academie. Ik ben benieuwd naar jouw medisch blog. Dennendal begon toen toch ook?
    @edu.
    Alter is een fraai clientenblad van Atrecht. Het toeval wil dat ik één van die jongens van de clientenraad op 21-3-2007 beschrijf. Hij was 16 toen ik hem als vakantiehulp leerde kennen.Reactie is geredigeerd

  9. martin zegt:

    Het lijkt me mooi, nuttig en zelfs noodzakelijk en ik snap dan ook je juichen, maar is dat realiseerbaar 5% ervaringsdeskundigen? Is dat ook op alle niveau’s?

  10. laila zegt:

    Alleen het sreven vind ik al te waarderen Martin. Al zouden het er 4% worden. Niet?

  11. Peter zegt:

    Ervaringsdeskundigen kunnen op diverse niveau’s een relevante bijdrage leveren aan het uitdagen van de hulpverleners om het clientenperspectief nadrukkelijker mee te laten lopen naast het medische model, ik ben ervan overtuigd dat een combinatie van deze twee werelden, een integratie zoals jij wilt het meest doeltreffende behandelresultaat zal opleveren met clienten die zich serieus genomen voelen, en die geprikkeld worden om buiten het medische model om echt het contact met de client aan te gaan wat vervolgens weer de basis kan zijn voor een goed behandelcontact. Want de behandelaar die de hobbies van zijn client niet kent en niet weet hij deze in het leven stond erkenning vraagt voor lijden, en gemis aan rollen uit het verleden, en roepend om een venieuwd perspectief voor het heden , nee die behandelaar zal nooit in staat zijn om de client werkelijk te behandelen.Maar dankzij de opmars van ervaringsdeskundigen zal het hulpverlenersperspectief beter aan sluiten op het clientenperspectief en omgekeerd. Ooit zal de ontmoeting van mensen ipv aandoening centraal staan binnen psychiatrie. ik kijk ernaar uit.
    Een ervaringswerker.

  12. Laila zegt:

    Beter laat dan nooit:
    Dank voor je reactie Peter.

Geef een reactie

