zomerboekje , webcams en helden …18-3 1e ei slechtvalk bij Rijksmuseum/2e ei bij Gasunie.

Bovenstaande grafiek is van Fré Cohen, wiens werk ik zag in Museum Het Schip. Ze stierf jong; terwijl ze onderdook in Twente, ze was joods, kwamen er jodenjagers aan de deur.Ze bedacht zich niet en nam een pil.Ze werd slechts 39.. Ik had een blog over haar en dat heb ik gestuurd naar mijn leesgroep Kunstgeschiedenis, waar we het deze week over haar boek hebben.Ze is trouwens best bekend, voor iemand die zo jong stierf.. Als je googelt bij het MoMA dan vind je 53 werken online http://www.moma.org.

Door al die oorlog om ons heen, wordt weer eens duidelijk hoeveel geleden is in WO2 , die nog maar zo kort geleden is. ( ik had het over mijn vader die vanuit dwangarbeid in Duitsland onderdook en mijn schoonvader die vocht als grenadier). Jan Brokken, wiens laatste boek gaat over de kunstenaars die in Volendam kwamen, waar ik nu in lees, had een prachtig boek over Jan Zwartendijk, die veel Joden redde als consul. De Rechtvaardigen.IN De ontdekking van Holland komen tot mijn verrassing, ook vrouwelijke kunstenaars voor, zoals de Amerikaanse Elisabeth Nourse met dit zelfportret uit 1892.

Op dit moment is een belangrijke vraag waarom er zo weinig verzet is tegen tirannie???

2 maart Indrukwekkend: Het afscheid van Navalny in Moskou en de grote groep mensen die er bij waren( met gevaar voor eigen leven)Ook helden.

3 maart Vandaag in BUITENHOF. Nadja Tolokonnikova, van Pussy Riot.

Over Joden redden gesproken. Ik verdiepte me in die Grote Kerk in Enschede, waar je niet in kunt en ik ontdekte dat één van de dominees daar Leendert Overduin, ongeveer 1000 Joden redde. Inmiddels zag ik een prachtige documentaire over hem, via RTV-oost en bestelde ik een boek over hem. In Enschede werden de meeste Joden gered .

Ds. Leendert Overduin, het geweten van de stad Enschede in WOII

Op 4 mei zond RTV Oost een bijzonder oorlogsverhaal uit. De documentaire Geweten van een Stad, Ds. Leendert Overduin in Enschede. Gemaakt door Willy Berends, ook een geboren en getogen Enschedeër en kenner van FC Twente, en maker Cars Bijlstra.Onvoorstelbaar ; wat een dapper, bescheiden man, die een heel netwerk opzette met zus en anderen om huisvesting te bieden aan joden.

Bij zijn begrafenis was een rij van 2 kilometer ; velen uit andere landen. 2 maart Er waren ook kinderen van NSB-ers, die hij na de oorlog hielp. Inmiddels lees ik het boek

Net zag ik ze weer.De vogelaars in de buurt op zoek naar een zeldzaam beestje en in Zwolle-zuid is de Oehoe gesignaleerd. Sinds vandaag zijn de webcams weer te zien.

Vogelbescherminghttps://www.vogelbescherming.nl › beleefdelente Leuk om regelmatig te kijken.

En dan is het bijna Internationale Vrouwendag. Ik zag via een nieuwsbrief, dat OPZIJ, die net als Vrij Nederland steeds minder oplage heeft een andere koers vaart. Ze gaan het tijdschrift combineren met een boek; 200 bladzijdes. Magazine en boek in één en het boek is van Renate Dorrestein.

http://www.internationale-vrouwendag.nl 2 maart In een nieuwsbrief van ELLE las ik dat er boeken aanbevolen werden. oa 1001 vrouwen in de 20ste eeuw van Els Kloek, waar ik 2 lemma’s voor schreef. 1 van de prachtige schilderes uit Zwolle, die via Amsterdam in Staphorst neerstreek. Stien Eelsingh. En die een eigen zaal heeft in http://www.stedelijkmuseummeppel.nl

6-3 Morgen heb ik het in een taalgroep over Internationale Vrouwendag. Wat betekent dat? In De Stadkamer is een aardige actie. Daar wordt de Grote Zaal binnenkort getooid met een Vrouwennaan.Voor een Jaar. Stien Eelsinghzaal lijkt me wel wat. Ze stond in 1947 aan de wieg van het Palet, de Kunstenaarsvereniging. Bovenaan, 2e van links is Gezina Terborgh te zien, die zelfs een plaats heeft op de eregalerij van het Rijksmuseum Amsterdam.

Zowel een boek over Leendert Overduin als genoemde docu zijn gelardeerd met illustraties van Sonna Krom, die ook fraaie muurschilderingen maakt.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie