tekenen vrij/onvrij/4-4-2024 getekende film

Heel erg leuk vond ik de Stripmarkt,die dit jaar voor de 3e keer werd georganiseerd in Zwolle.De Nieuwe Garde. In de grote Kerk ( Academiehuis) een geweldige entourage.Mede omdat hier de Artez comic design is gevestigd. Elk jaar ga ik naar ARtez Finals en als het er is: eindexamenwerk van CIBAP en ik ben steeds verrast door het werk van deze jonge mensen. Op 21 maart verschijnt het stripboek over Zwolle waar verschillende tekenaars aan gewerkt hebben;HANZ.Tekenen in alle vrijheid.De laatste tijd wordt duidelijk dat er veel onvrijheid is. Ik had al eens een blog over de broer van Anton Pieck, Henri, die kamptekeningen laat zien vanuit Buchenwald.

En vanmorgen schrok ik van tekeningen uit een gevangenis in Rusland, die binnenkort in de Balie te zien zijn.De Groene heeft er een artikel over en de haren rijzen je te berge als je leest over de jonge dissident Pavel Krisevtsj, die lakens verscheurt en met krijt, potlood en bloed, de tekeningen maakt. Vanaf 20 maart zouden ze te zien zijn in de Balie en dat zou eerst niet lukken omdat ze zoek waren. Maar ze zijn gevonden!

In het nieuws Politieke gevangenen in Rusland ( exposeert in de Balie)

Wat mij betreft is het moeilijk te begrijpen hoe in mijn ogen psychisch gestoorde tirannen, zoveel ellende kunnen veroorzaken. Zo ben ik net voor mijn leesgroep kunstgeschiedenis, begonnen met Ai WeiWei’s boek 1000 jaar vreugde en verdriet, waarin hij vertelt over zijn beroemde vader dichter/schrijver/schilder Ai Qing, die in 1958 naar een werkkamp ( Klein Siberie) werd verbannen. Alleen omdat hij een intellectueel was….En dan nu al die mensen die moedwillig uitgehongerd worden….

Ik geloof dat ik onderstaande lino kocht van het meisje met de bril van de foto bovenaan. Ik heb er al een lijst bij gekocht en ik kijk uit naar hun stripboek over Zwolle.

—————————————————————-4-4-2024 Steeds meer mensen spreek ik die zeggen het journaal niet meer te kunnen verdragen.; en wat te denken van al die “talking heads”in de talkshows??? Vanmorgen dacht ik: Ik focus op wat ik mooi/leuk vind en dat zijn de getekende films, waar de VK het over heeft. Vaak nog handgemaakt . Michael Dudok van Heel wordt genoemd en ik was zeer gecharmeerd van Father and Daughter waar hij een Oscar voor kreeg in 2000. Later maakte hij The Red turttle, die ik ook zag.Een oscarnominatie in 2016.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie