Over de libris-prijs, Amalia ,Ruben en …..Tracey en…Max…

Het eerste boek dat ik van hem las was Witte Paarden, over 2 broers.Paul Gellings. “Kende je die van de Vlaamse Reus, de mooiste kroeg van Groningen, vroegen we hem. “Ja…. Ik ken jullie ook daarvan’, had hij gezegd op het spreekuurtje voor het vak Frans, dat hij gaf aan een zoon..De foto hierboven hoort bij het boek Het Smeedwerk der herinnering; een familieroman vanuit zijn Duitse grootvader, die naar Rotterdam verhuisde en kunstsmid was. Een erg mooi boek.Hij was ook nog stadsdichter en we hebben hem ooit gevraagd voor een workshop poezie, voor onze schrijfgroep. Hartstikke leuk. We kregen zelfs een gedichtenbundeltje van hem : Het oog van de egel.. Erg veelzijdig; hij vertaalde ook bv  Rutger Kopland in het Frans en zijn laatste boek, dat ik gereserveerd heb, Terug naar de Stichtstraat is genomineerd voor de Libris-prijs. Het zou toch aardig zijn als zo’n veelzijdige schrijver die prijs krijgt.

Geschiedenis, daar houd ik zeker van en ik kocht vorige week het boek: De geschiedenis van Holland, over Oranje-Nassau, waar de levendige tv-serie over gaat.Het staat vol met afbeeldingen en schilderijen en , omdat geschiedenis vroeger toch ietwat saai werd gegeven, leer ik er ook nog wat van. De naam Amalia van Solms ken ik nog, maar wie was dat ? In 1625, 4 eeuwen geleden, trouwt Frederik Hendrik met haar. Ik heb een boek over haar gereserveerd ( Thera Coppens.Frederik Hendrik en Amalia van Solms.) het schilderij is van Gerard van Honthorst, rond ca. 1651)

Gisteren zag ik dat Ruben Terlou een nieuwe serie heeft: Ruben Terlou terug met De wereld van de Chinezen. Vanaf 18 februari.Flikken Maastricht is hier ook populair; er zit vaart in en het is verstrooiend.Net , 16-2, gekeken naar uitzending gemist: Sophie en Jeroen met Ruben Terlou over zijn nieuwe serie maar ook over zijn nominatie voor de Zilveren Camera.

De toekomst is in verschillende opzichten zeer ongewis; in Nederland,qua landsbestuur en de wereld,maar het beste lijkt mij om daar niet al teveel mee bezig te zijn, hoewel mij dat moeite kost, gezien de beelden elke dag.

Ik ga door met mijn schrijfgroep, deze week weer; leesgroep kunstgeschiedenis, deze maand het boek van Fre Cohen,waar ik een blog over schreef dat ik aan de leesgroep stuurde

. en natuurlijk mijn taalgroep, in de Stadkamer, waar ik veel plezier aan beleef.

Vanaf 10 februari weer naar de Fundatie met Oud en Nieuw; een remix van de collectie met jonge kunstenaars.

http://www.museumdefundatie.nl

en al 2 weken zijn de sneeuwklokjes er weer. Hoorde ik de eerste merel? Vanmorgen, 6-2, was de merel zeer uitbundig, maar ik denk dat ik hem al in januari hoorde. Gisteren kwamen we vogelaars tegen in de wijk.Vanwege de zeldzame Pallas’bosvogel.

——————————————————-7-2-2024

Vandaag kan ik het boek over Amalia ophalen en als ik naar de Fundatie ben geweest zal ik daar wat over aanvullen. Als muziekliefhebber vind ik de serie De Beste100 Nederlandstalige liedjes in de VK, heel erg leuk en de meeste ken ik. Het zal me niet verbazen als Ramses no 1. staat, maar dat weten we pas volgende week.De lijst is te zien op volkskrant.nl/nederpop ( Zwolle doet ook mee met Typhoon en vandaag Opgezwolle.)Interessant vind ik de keuzes van de jury.Vanaf vandaag staat er overigens ook in Zwolle-Sassendonk, op veel plaatsen een paard in de gang. En zaterdag, 10-2, kun je bij Odeon gratis naar binnenlopen, waar van 11 tot 5, 31 koren optreden.Thema: Beatles.

Met leeftijdgenoten had ik het over de Grammy’s en die Taylor Swift en anderen ken ik amper ( commerciele shit hoorde ik van jongeren), dus ik was content met de artikelen over Tracey Chapman,nu 59, die in een duet met Luke Combs Fast Car zong.

—————————————9-2-2024 Zoals ik stelde in mijn blog Geen tandeloze tijgers ben ik geschrokken van de documentaire De Toekomst is grijs, van omroep Max.Het blijkt dat er in 2040 5 miljoen! 65+ zijn en dat nog maar 60 % van de mensen werkt en dat de voorzieningen daar niet op zijn berekend. In Zwolle is http://www.gildezwolle.nl actief; waar allerhande activiteiten voor ouderen gerealiseerd worden. Ik ga binnenkort beginnen met het schrijven van een Levensboek ( duurt ongeveer 1 jaar) met een mevrouw uit 1938 en ik verheug me erop.

Gisteren liep ik even de Fundatie binnen, want soms kun je al iets voor de opening de nieuwe tentoonstelling zien,maar dat kon nu niet. Ik vroeg of er een boek bij komt maar dat is niet het geval, dus ik over weeg het boek aan te schaffen dat hoort bij de nieuwe tentoonstelling van Max Beckmann, in het Haags Gemeentemuseum. We gaan er niet heen want onze oude hond, bijna 13, willen we niet te lang alleen laten en zo’n boek lijkt me heel fraai. ( ik lees nu ook Peggy Guggenheim van Leah Haydn ) met vooral Max Ernst als gevluchte kunstenaar, zoals er velen waren. Vreselijk)nb 11-2 Het boek over Amalia had erg kleine letters, maar Universum Max Beckmann heb ik aangeschaft.

http://www.kunstmuseum.nl

——–16-2 In de Fundatie zag ik veel, maar ook de nieuwste aanwinst van Raquel van Haver, die ik interessant vind.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie