oudste stad van Nederland?

fotofotoWaar de paarden grazen heb ik geslapen in een tentje. De Worp in Deventer, we waren op doorreis naar Velp, op de fiets. Mijn vader en de kinderen.
Fenomenaal is het gezicht op deze oude stad, waar mijn ouders geboren zijn.

Archeologen hebben ontdekt dat Deventer heel oud is
"Na de plunderingen van de Vikingen in het jaar 882 groeide Deventer snel uit tot een stad zoals die in de rest van Nederland pas eeuwen later zou ontstaan.
In 889 vestigde de bisschop van Utrecht zich in de IJsselstad, die een kerkelijk en politiek centrum werd.
Een ringburgwal maakte nieuwe vikingaanvallen onmogelijk en interessant is dat het idee van zo’n wal uit Bagdad komt; toen de grootse stad ter wereld.

"Het maakt niet uit of je in het jaar 950 of in het jaar 1800 door de stad liep: de stadsplattegrond is exact hetzelfde."

Veel voetstappen heb ik liggen in die oude straatjes en op de pleinen.
Een stad die historie ademt.

bron: Stentor

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

7 reacties op oudste stad van Nederland?

  1. coby zegt:

    Ja, als die steentjes konden praten….denk ik altijd als ik in zulke stadjes en steden loop. Ik vóel in ieder geval wel de lading van zoveel jaren geschiedenis(sen). Ik denk jij ook.
    Overigens ben ik nog nooit echt in Deventer geweest, volgens mij.
    hartelijke groet, CobyReactie is geredigeerd

  2. cor zegt:

    Deventer zat ik op de Kweek; op de fiets van Heerde daar naar toe kwam ik langs de Worp( Mijn lange romanverhaal Binnenpark Buitenpark speelt daar, ik bedoel bij de ( vesting)Singel waar de School voor onderwijzers was)Reactie is geredigeerd

  3. laila zegt:

    @coby: Voelen en weten denk ik.
    @cor: Wat leuk, dat jij die stad ook goed kent. Het is het thema van de Maand van de filosofie: De Stad.Daar kun je veel mee doen.
    Maar ik ga nu naar buiten, met fototoestel.

  4. zintuigen zegt:

    Mooi, die voetstappen achter je.

  5. laila zegt:

    @zintuigen.
    En nog te gaan. Eigenlijk was ik benieuwd of iemand de vraag van de titel zou kunnen bevestigen of ontkennen.

  6. petrus zegt:

    Beste Laila
    Vikingen in deventer? Nooit geweten dat ze zover de Ijssel opvoeren of was Nederland toen de helft kleiner?
    lateavondgroet

  7. laila zegt:

    @petrus: Naspeuring levert op dat stadsarcheoloog Michiel Bartels een boek schreef over deze verwoesting.
    De Noormannen bleken hun kamp te hebben gehad in Nijmegen en van daaruit vielen ze Zutphen en Deventer aan.

Plaats een reactie