broeden op een wolk/ april 2019 Museumweek-focus op kleine musea/ november 2019 In vervoering van…en andere IJsselschilders./ maart 2020: ‘Vermoorde Kunst’ in Nunspeet/ vanaf 17 juli ’21 Vader en Zoon Voerman gevangen in…..21-7 veel ruimte voor de rivier/ Vanaf 11 december 2021 Gewoon Dichtbij / 23-1-2022 Portret van een huis en uit eten/ 19-2-2023 “Halverwege Parijs”/28-2-2024 Toekomstmuziek????

Gisteren liep ik de bibliotheek in de buurt in en zag stapels boeken op tafels liggen.
En zoals veel vrouwen op de stoffenmarkt de stoffen betasten en keuren, zo liet ik boeken door mijn handen gaan.
De bibliotheek wordt verbouwd en de boeken werden aangeboden voor E1, per stuk.
Twee prachtige koopjes werden mijn deel.
Het boek hierboven is er één van.

Over De IJsselschilder die ik zo heb leren waarderen.
En daar heeft Henk van Ulsen, wiens grote verzameling Voermanschilderijen ik regelmatig heb gezien zeker aan bijgedragen.

Het motto voorin het boek is:

Vanwege Voerman:
dat is benaderen zijn geheim dat zich niet prijsgeeft,
wel eigen geheim ontraadselt.

Een boerenzoon was hij uit Kampen, de tiende, waarbij al gauw een tekentalent ontdekt werd. In 1876 laat hij zich inschrijven op de Rijksacademie in Amsterdam, samen met jeugdvriend WB THolen.
“Op de Academie leefde ik bijna van niets. Soms at ik dagen niet. Maar je kon heel wat verdragen in die tijd. Eigenlijk heb ik ’t nooit moeilijk gehad. Je zou me een Zondagskind kunnen noemen, maar dat doe ik niet.”

Toen hij een koninklijke subsidie kreeg woonde hij aan de Rozengracht. Hij kende Isaac Israels en Breitner, die hij bewonderde.
Hij trouwde met Anna Verkade ; ze gaan in Hattem wonen, wat hij als kind al wilde. Aan de Geldersekade had hij een huis met een grote tuin een atelier en koeien.
Hij was een zwijgzame maar liefdevolle vader. Veel in gedachten.
Anna zal ooit zeggen:
‘Let maar niet op Voer, hij is aan het broeden op een wolk”

Zelf zal hij ooit zeggen:
“Die wolken zien er niet echt zo uit, zo ben ik van binnen.”

Anekdotisch is ook dat hij af en toe naar Amsterdam reisde om bevriende schilders te ontmoeten maar als er donderwolken waren en hij zat in de trein  ging hij rustig terug om de luchten te schilderen.

Het blauwe gemberpotje met bloemen uit eigen tuin is ook één van zijn kenmerken.

Als klein meisje ging ik al met het pontje over de IJssel in Deventer om familie te bezoeken. Een avontuur voor een kind; zo’n soms onstuimige rivier oversteken en ik kan me voorstellen dat Henk van Ulsen, door de schilder gegrepen was.

Hij zegt over de eerste kennismaking:
“Vanaf het moment dat ik die paneeltjes onder ogen kreeg, gaven ze me een spannende ervaring. Met een schok herkende ik de natuur van mijn jeugd,de hoge luchten boven de rivier.
De stilte van het buiten zijn.”

Ida Gerhardt was zijn lerares op het Kamper lyceum en ook zij herkende de beelden van al haar wandelingen langs de IJssel , bij Voerman.

’t Wordt voorjaar langs de IJssel bij Veecaten.
Wolken en licht,in wisselende staten,
scheppen een Voerman: een opalen zwerk
dat hemels is en Hollands bovenmate.

nb.
over het 2e kunstboek dat ik kocht misschien een volgende keer.

————————————————————–
Als je over de dijk bij Hattem fietst kun je de buste van Voerman sr. zien, die als het ware over de IJssel kijkt.

Zijn zoon Jan jr. is beroemd geworden van de Verkade-albums ( grootvader Verkade)

Hij heeft veel bloemen en planten geschilderd.

http://www.museumdefundatie.nl


11-4-2019 In De Stentor staan 2 kleine musea waar ik regelmatig kom.

https://www.voermanmuseumhattem.nl/ en 2 weken geleden nog in De Waag, Deventer.https://museumdewaag.nl/

De Waag, die altijd imponeert.Museum De Waag

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////15-11-2019 Mijn Voerman-boek is prachtig maar er is een nieuwe met tentoonstelling in het fraaie Voermanmuseum.Binnenkort Afbeeldingsresultaat voor voerman museumweer eens kijken en het kan niet op:Afbeeldingsresultaat voor boek ijsselschilders

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

20-1-2020 Iemand wees me op deze tentoonstelling waar ik graag heen wil, Vermoorde Kunst met werken van Joodse kunstenaars. In het Noord-Veluws Museum ben ik ook nog niet geweest en het is maar 3 haltes van Zwolle.

beeld: Else Berg, 1929.

———————————————————————–14-7-2021 Eén van de mooiste fietstochten in de buurt is de volgende: fietsen langs het Engelse Werk, met de pont over naar Hattem,( de pont is nu uit de vaart) langs het Apeldoorns kanaal, Zwolse Bos, Leemkule, door het landgoed Molecaten naar Hattem ( ongeveer 25 km, vanaf station)en daar is van alles te doen. Veel terrassen, leuke winkels, Het Anton Pieckmuseum…Het Voermanmuseum en daar is vanaf 17 juli een nieuwe tentoonstelling en een nieuw boek. Ik ga er beslist binnenkort heen. Er is veel nieuwe informatie uit het familiearchief, via de kleinzoon van jr.

———————————————————————————21-7-21 Veel ruimte voor de rivier gisteren op de fraaie fietstocht naar Hattem.( zo’n 35 km.) En ik ben blij met het nieuwe boek.

————————————————–30-7-2021 Steeds meer aandacht voor J.P Thijsse,lees ik in de VK. Natuurlijk wordt hij in het boek hierboven ook genoemd. Veel Verkade-albums maakte hij samen met Jan Voerman jr. Ik heb 3 van die albums en ga nog achter de volgende aan.

bol.com | Ijssel, Jac. P. Thysse | 9789062557585 | Boeken

——————————–9-12-2021

Jaap Nieuwenhuis, vanaf 11-12-2021

Lijkt me wel wat. Op een windstille winterdag over de IJSSELBRUG fietsen en naar het Voermanmuseum, waar Jaap Nieuwenhuis, Deventer,aquarellen exposeert met voorstellingen uit zijn omgeving. GEWOON DICHTBIJ. Hij wordt 95 en er verschijnt een boek. Vanaf 11 december tot mei.

—————————-23-1-2022 Het leven wordt weer een stuk aangenamer; Zaterdag heb ik een tafel gereserveerd

HUMPHREY'S ZWOLLE - Restaurantbeoordelingen - Tripadvisor

en woensdag stap ik op de fiets. Gewoon Dichtbij; prachtig werk van Jaap Nieuwenhuis, geboren Deventer, Kunstacademie Amsterdam, waar hij Paula Thies, ( ook erg mooi werk; ze had zelfs les van Kokoschka)zijn 1e vrouw ontmoette. Schreef een boek over die Amsterdamse tijd, gaf les in Groningen en Kampen en woonde met Paula in Welsum, met uitzicht op de IJSSEl waar ook een boek van is.Portret van een huis.En nu weer in Deventer, Maansteeg.

—————————————-19-2-2023 Zijn hoofd is nu te zien in de Fundatie, waar hij een zaal heeft met Ijsselschilderijen, maar als het even kan wil ik naar het Voermanmuseum.

“Halverwege Parijs”, heet de tentoonstelling, want hij studeerde een tijd in Antwerpen. Wie hebben hem beinvloed?

En heb ik al vermeld dat er , permanent werk te zien is van Jo Koster die ook een tijd in Hattem woonde ?

Jo Koster, nonnetjes

———————————-28-2-2024 Tussen alle narigheid in 2 kranten vanmorgen vond ik dit bericht grappig, hoopgevend. De TU-Delft is samen met de Universiteit van Cambridge aan het onderzoeken of het mogelijk is De Wolken Dichter te maken, zodat minder zonlicht op de aarde komt—-minder opwarming.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

22 reacties op broeden op een wolk/ april 2019 Museumweek-focus op kleine musea/ november 2019 In vervoering van…en andere IJsselschilders./ maart 2020: ‘Vermoorde Kunst’ in Nunspeet/ vanaf 17 juli ’21 Vader en Zoon Voerman gevangen in…..21-7 veel ruimte voor de rivier/ Vanaf 11 december 2021 Gewoon Dichtbij / 23-1-2022 Portret van een huis en uit eten/ 19-2-2023 “Halverwege Parijs”/28-2-2024 Toekomstmuziek????

  1. antoinette duijsters zegt:

    Bofkont, een dergelijk boek voor een euro:-)
    Maar mooi portret haal je eruit.

  2. Moonfairy zegt:

    met intresse gelezen
    hartelijke groet Moon

  3. Mae zegt:

    Prachtig, de luchten van Voerman
    maar om er nu op te gaan broeden lijkt me nogal link.

  4. maria-dolores zegt:

    Dat boek had ik ook wel gewild :-).

  5. laila zegt:

    @antoinette.
    Jij leest snel.

  6. laila zegt:

    @Moonfairy.
    Fijn .
    groet terug.

  7. laila zegt:

    @mae.
    Je kunt ergens op broeden op verschillende manieren uitleggen.
    Niet allebei even link.

  8. laila zegt:

    @MD.
    Kan ik me voorstellen.
    Dat tweede koopje is voor sommigen nog veel interessanter;-)
    nb
    Studenten van mij maken prachtige werkstukken.
    Het Tijdschrift Psy heeft belangstelling, nadat ik ze gemaild heb.
    Ik ga vandaag proberen van één van die werkstukken een journalistiek stuk te maken voor plaatsing.
    Spannend.

  9. Kitty Schoenmakers zegt:

    2 kunstboeken gescoord!
    Het zat mee :))

  10. Marius van Artaaa zegt:

    ja, schitterend die watterige wolken; vooral zijn koeien in het water zijn mij dierbaar, laila
    zie http://www.artgallery1946.com/index.php?option=com_content&task=view&id=164&Itemid=37

  11. Robert Kruzdlo zegt:

    Mooi blog weer over de kunst.
    Wat Mae als je kwast zit te broeden op een wolk.
    Gr Rob

  12. laila zegt:

    @Kitty.
    Soms zit het mee, soms…;-)
    @Marius.
    Ze zijn prachtig; die Hollandse koeien.
    Dutch Design.
    @Robert.
    Dank je wel.
    Wat zeg jij: een broedende kwast op een wolluk?

  13. R. Kruzdlo zegt:

    Laila,
    Een kwast kan broeden op een wolk…steeds weer de wolk veranderen van kleur, vorm en perspectief. De schilderskwast gaat er net zo vaak overheen tot dat de wolk is uit-gebroed.
    Gr Robert

  14. laila zegt:

    Beetje melig Robert?

  15. Glaswerk zegt:

    @Laila: Twee keer mazzel dus.
    Jij voor een prikje twee mooie boeken en wij een leuke beschrijving van één daarvan.

  16. laila zegt:

    @Glaswerk.
    Je lijkt wel een slijmende slak;-)
    Als working class hero heb ik van alles te doen.
    Ik heb al een tweede vaktijdschrift gevonden dat belangstelling heeft voor een werkstuk van mijn studenten .
    Hartstikke leuk.
    Er zijn 3 prima werkstukken dus ik wil nog een andere benaderen. Spannend.

  17. Glaswerk zegt:

    @Laila: Ho, je moet me niet verwarren met 100_Woorden: hij zit tegenwoordig in de slakkenhuisjesbusiness, ik doe wolzwevers en de trappenhuizen van parkeergarages en zo… 😉
    Het is een mooie vorm van erkenning als een werkstuk in een vaktijdschrift geplaatst wordt.
    Ik hoop dat het ooit nog eens zover komt dat er één fotootje van mij in een tijdschrift zal verschijnen.

  18. paco painter zegt:

    Je bent een bofkont

  19. laila zegt:

    @paco.
    Zou het?
    Well; ik ga het boek Selma halen; het was gereserveerd omdat het vorige week uitverkocht was.
    En een Italiaans ijsje lijkt me ook wel wat.
    Wwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwweekend:-)

  20. jjvoerman zegt:

    Kom ik drie jaar na dato ook nog eens langs met een reactie.
    Ik was op zoek naar het boek omdat ik het cadeau wilde doen.
    Mijn eigen exemplaar geef ik niet weg, want Jan Voermansr. is mijn overgrootvader. En zijn zoon Jjr. dus mijn opa.
    Leuk om te lezen dat mensen buiten de familie genieten van Voerman. Doet me goed.

Plaats een reactie