overlevingskunst, moeders en muzes.

Gerelateerde afbeelding

dr. Edith Eva Eger.

Illustratie van een ballerina voor de poorten van Auschwitz

Van de ruim 15 duizend gedeporteerden uit het Hongaarse Kassa was Edith Eger een van de zeventig mensen die de oorlog overleefden. Pas op haar 90ste besloot de psycholoog haar verhaal op papier te zetten. ‘Er brandde iets in me.

Bovenstaande is de kop boven het uitgebreide interview van Antoinette Speulderman in de VK met de nu 91-jarige , die in Nederland was voor een masterclass.

De Keuze is haar boek en ik heb het net uit. Ik kan het iedereen aanbevelen. Ze heeft het over de kampervaringen; ze was 16 toen ze in Auschwitz kwam met moeder en zus en toen Mengele vroeg of iemand iets kon werd ze naar voren geduwd om te dansen. De jaren na de bevrijding, met Béla en de kinderen, de studie en de praktijk, Toen ze ongeveer 5o was promoveerde ze in de psychologie en nog steeds heeft ze een eigen praktijk, waarbij ze bij een aantal patienten aangeeft hoe ze daar zelf van leerde om met haar trauma om te gaan.Ze noemt Albert Ellis, Jung en Viktor Frankl,psychiater en Holocaust-survivor met wie ze een hele tijd correspondeerde onder andere over zijn boek ‘De zin van het bestaan‘.Ze ontmoette hem ook.Je zou hem een muze kunnen noemen maar haar moeder speelt ook steeds een rol.Mengele zou gevraagd hebben aan Edith,die stond bij de poort in Auschwitz met moeder en zus: ‘Is dat je moeder of zus’, Waarop ze zei:’Moeder’, waarna ze haar moeder voorgoed zag verdwijnen.Haar hele leven zijn haar zinnen bijgebleven van haar moeder en haar geliefde Erich, die een dag voor de bevrijding werd vermoord.Zinnen die houvast boden.

Zoals ik vaker stelde vind ik non-fictie met regelmaat  interessanter dan fictie. Het boek leest als een master-class in overlevingskunst.

Vorige week was ik bij Hockney, die ik wel vond verrassen en gisteren kreeg ik een nieuwsbrief  van See all This over kunstenaars en hun moeder; een themanummer  over 15 kunstenaars en hun moeder. Prachtig.  Van Gogh, Dumas, maar ook Hockney.Hierbij het schilderij van/met  zijn moeder en vaderhttps://seeallthis.com/wp-content/uploads/2019/05/HockneyMoederdag.jpg

De tentoonstelling over EUROPA in de Fundatie eind mei ga ik natuurlijk onmiddellijk bekijken ( ook Charlotte van Pallandt), maar de spinnen  van Louise Bourgeois hebben ook iets:

De laatste die niet in dit rijtje ( van See all this)kan ontbreken is Louise Bourgeois, want in het werk van Bourgeois speelt haar moeder een belangrijke rol. Regelmatig liet ze haar terugkeren in de verschijningsvorm van een spin. In de tekst Ode à ma mere uit 1995 legt ze uit waarom: “De vriendin (de spin – waarom de spin?) omdat mijn moeder mijn beste vriendin was en ze was bedachtzaam, slim, geduldig, rustgevend, redelijk, sierlijk, subtiel, onmisbaar, netjes en net zo nuttig als een spin.”

Vanaf 25 mei in de Museumtuinen van het Rijksmuseum.exhibition 1 image

http://www.museumdefundatie.nl

Zoals deze in Bilbao:Afbeeldingsresultaat voor spin bilbao

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s