water en vuur en water en de week van de poezie/ gedichtendag 2017

Afbeeldingsresultaat voor dick pieters zwemmers

Er is veel om je op te verheugen. De eerste sneeuwklokjes over 3 weken, de boekenweek in maart  ( Koch en Palmen; geschenk en essay) met als thema Verboden Vruchten.Het nieuwe boek van Annie Proulx ( maart)…

Maar volgende week gaan we schaatsen op natuurijs; bevroren water.

De hele morgen denk ik al over WATER als universeel thema voor kunst, poezie.En dit naar aanleiding van een oproep  van de grote Zomerexpositie in de Fundatie; een expositie met open inschrijving. Er zijn 5 voorrondes waarbij de kunstwerken anoniem beoordeeld worden. Spannend.

Het onderwerp leent zich voor allerhande variaties. Nevel, regen, bootjes , droogte en dorst en je kunt denken aan de rivieren; Ijsselschilder Jan Voerman, maar ook Sjoerdtje Hak.Denkend aan Holland…

http://www.museumdefundatie.nl

In dit geval heb ik gekozen voor zwemmers van de realist Dick Pieters, die ik in het echt gezien heb. Zwemmen als metafoor voor overleven of verzuipen, al kun je het onderwerp ook wat lichter bezien; zoals op dit plaatje.

Maar binnenkort, eind januari is het de Week van de poezie.

http://www.poezieweek.com

In mijn Taalgroep wil ik graag gedichten horen uit het land van herkomst en ze een vertaling laten maken. Ik word altijd blij van al die talen.Papiamento vooral.

Wint Hé regen,

waarom val je hier-

Rodaan Al Galidi de prestigieuze VSB-poezieprijs met Koelkastlicht?

Het thema van de week is HUMOR en Jules Deelder schrijft het essay.

Van hem het prachtige Voor Ari ( voor zijn dochter) Tekening Marina Tadic.

Afbeeldingsresultaat voor jules deelder tekening


Met water en vuur.

VOOR ARI

Lieve Ari
Wees niet bang

De wereld is rond
en dat istie al lang

De mensen zijn goed
De mensen zijn slecht

Maar ze gaan allen
dezelfde weg

Hoe langer je leeft
hoe korter het duurt

Je komt uit het water
en gaat door het vuur

Daarom lieve Ari
Wees niet bang

De wereld draait rond
en dat doettie nog lang



26-1-2017

Vandaag haal ik gedichtenkaarten in de bibliotheek, die gelukkig door jongeren meer bezocht wordt.

Als de mensen van mijn Taalgroep geen gedicht uit het land van herkomst hebben kunnen ze zo’n Nederlands gedicht vertalen in wit-russisch, chinees enz.P uit Wit-Rusland, een geschoold schilder aldaar, was vorige week erg trots vanwege de verkoop van één van zijn schilderijen, voor E 550.

Bij de Bruna-winkel zag ik net heruitgaves van Domweg gelukkig in de Dapperstraat en Ik heb de liefde lief ( Wilmink) voor E 15. ( Ik heb ze beide; aanraders)

En via het literatuurmuseum las ik het gedicht Balts speciaal voor Gedichtendag. Van Ellen Deckwitz bij beeldend werk van Rogi Wieg.

http://www.literatuurmuseum.nl

nb verheugend vind ik dat er in 2018 een biografie verschijnt van multi-talent Fritzi  Harmsen van Beek.( fragmenten zijn te lezen op de site)

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

