meer wereldvrede in 2017

“Je bent no.30″ die er iets van zegt”, zei ze in de derde week van november. Langs gangen, met pasjes was ik in de bajes bij Onderwijs beland. “Ik ben er dol op en de gedetineerden vinden het leuk”.

De Kerstboom stond er al. Pontificaal.

Afbeeldingsresultaat voor kerstboom zwolle

We hadden het over het vernieuwde RIC ( Reintegratiecentrum), waar men landelijk een grotere invulling aan wil geven. Onder begeleiding van stagiaires worden nog meer vrijwilligers aangetrokken ( Humanitas) die gedetineerden gaan ondersteunen bij schulden, huisvesting en dergelijke. Dit ter ondersteuning van de case-managers, die iedere gedetineerde heeft, maar die een te grote case-load hebben. Al zo’n anderhalf jaar doe ik dit vrijwilligerswerk en ik blijf natuurlijk kritisch.Het heeft toch ook iets armzaligs dat veel professioneel werk door vrijwilligers wordt overgenomen, maar die tendens zie je overal.In het tijdschift Bonjo waarschuwt post-doc  Radboud Universiteit Femke Kaulingfreks voor verschraling in gevangenissen. http://www.bonjo.nl

Mijn persoonlijke wens voor 2017 wat schrijven betreft is:

  1. Een boekje met portretten van gedetineerde vrouwen ( ik werk toevallig met vrouwen)
  2. Het ongewone levensverhaal van de sympathieke,door velen geliefde Charlie ( hij lijkt wat op een jonge Charles Aznavour), van mijn Taalgroep; al 20 jaar illegaal.In 2017 wordt hij 50.

De dag erna was een schitterende.Groningen. Bij het Museum had ik met mijn zoon afgesproken en we genoten vooral van het totaal dat er te zien was. Rodin, Warhol en Ai Weiwei, maar ook nog even de vaste Ploegzalen, met Werkman, waar ik van hou.

Afbeeldingsresultaat voor groninger museum rodin

We zaten knus bij het raam in De Drie Gezusters met een boerenomelet en hij vertelde  wat bijna-dertigers bezig houdt.De maffe ZZP-constructie, de kortdurende contracten ;kortom het is sappelen. Maar ze zijn ook creatief en ze proberen er wat van te maken.

Op de terugweg door de Folkingestraat viel mijn oog op een kleine affiche bij de synagoge.Snel naar de overkant.Het was een aankondiging van de World Press Photo-expositie en dat “plaatje”vond ik zeer fraai.Naast  alle ellende bestaat dit ook nog.

Toen de trein Zwolle weer inreed dacht ik aan de kerstboom. Wanneer zal ik hem weer  optuigen?Ik hou er wel van.

De wereld verandert rap en er zijn veel zorgen,maar

Meer wereldvrede in 2017 is mijn grote wens.

Winnende foto Daniel Ochoa de Olza ( 2e prijs People)

2016 Photo Contest | World Press Photo

Afbeeldingsresultaat voor Daniel Ochoa de Olza

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

