Zie de Mens tot en met 15-1-2017

Afbeeldingsresultaat voor eva besnyo zigeunerkind

Vanmorgen werd ik wakker en na een paar minuten stroomde Air van Bach mijn oren in; de toegift van Ton Koopman gisteren in de Grote Kerk. Wat een bruisende start van de dag.

Bach, J.S. – “Air” Orchestral Suite N° 3 in D Major_BWV 1068 – YouTube

Een week geleden was ik in de Fundatie om het boek te halen van Hans den Hartog Jager; Zie de mens en men zei mij dat ik de tentoonstelling ook al mocht bekijken. Met de trofee in de grote boodschappentas liep ik snel door en dwaalde een half uurtje langs al die schilderijen. Een suppoost die mijn grote  tas wel zag zei: Neem maar mee we zijn nog niet eens geopend. Even spookte de gedachte door me heen: “Welke zal ik meejatten”.

Eva Besnyo, daar bleef mijn oog aan hangen en inmiddels heb ik een dik boek over haar (de Ruiter)Een soort “Hongaars-Nederlandse” prinses;een survivor. ( Boedapest 1910-Laren 2002) Studeerde in Berlijn, volgde Fernhout in 1932 naar Amsterdam, vanwege de nazis, dook onder, was in het verzet, werd een beroemd fotograaf met portretten, gebouwen, 1970 Dolle Mina enz. Van de week moest ik nog aan haar denken toen ik de foto’s zag van de protestererende Poolse vrouwen tegen de stringente abortuswet. Bijna 50 jaar later…

De foto van de jongen met de cello heeft ze gemaakt in 1931 aan het Balatonmeer in Hongarije. Hij speelde samen met twee anderen in een orkestje in het buitenhuis van de familie . Eva was toen 21.

Ik ga kijken of ik hem kan uitprinten en meenemen naar mijn taalgroep zo. Dan kunnen ze een kaartje schrijven VOOR EEN KIND ( in het kader van de kinderboekenweek)Liefst ook met een gedeelte in hun moedertaal , Algerije, China, Bonaire…( geen “gemiddelde groep”; veel PTSS)

http://www.lezenenschrijven.nl

Dit is de foto waar ik aan bleef plakken. Volgens de Ruiter geen zelfportret maar gemaakt door John Fernhout ( Bergen 1933/34)  Een”eigentijdse”vrouw.

http://www.museumdefundatie.nl

Natuurlijk ga ik nog wat langer naar deze  fascinerende tentoonstelling .

Afbeeldingsresultaat voor zie de mens jager

Eva Besnyö

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

