Tour de France 103/ 10-7-2016 Dumoulin wint koninginnerit en Olympisch zilver 10-8/ 15-7 rouw in Frankrijk-de wereld/ 16-7 Parc des Oiseaux/ 20-7 Wat doet Bauke in de bergen?

Het was de eerste wedstrijd die ik ( bijna) helemaal gezien heb. Ijsland -Engeland. Prachtig, die Ijslanders met die fraaie “vikingen”. Alle namen eindigen op son ( één op sen).Zeer goede verdedigers ook.

Maar ik anticipeer vast op de Tour; zo lang ik me kan heugen een vertrouwd element van de maand juli. Vanwege de geluiden en de beelden , de spanning en de heroiek vooral. In het prachtige gevarieerde Frankrijk; het land waar ik, zoals veel Nederlanders, het vaakst op vakantie ben geweest.

Als je je verdiept in de start weet je niet wat je meemaakt.Ongelooflijk wat mensen in de vroege  ME gebouwd hebben.

Mont Saint -Michel, le grand départ,  inmiddels UNESCO erfgoed.Een schiereiland. Het zal wel zeer toeristisch zijn, maar ik ken het niet.

Volgens de overlevering begint de geschiedenis  van de abdij al in 700 toen , volgens een legende de heilige Aubert, bisschop van Avranches, drie maal in een visioen de aartsengel Michael ontmoette, die hem aanspoorde een kerk op de rotsen te bouwen. In 708 begon hij daarmee.

Michael staat nu boven op de toren;Michael die de draak versloeg.

Mont Saint -Michel kent een rijke geschiedenis met Noormannen onder andere  en nu de Vikingen van IJsland het zo goed doen kun je je afvragen. Zijn ze weer terug?

Opvallend vind ik dat Michael ook de schutspatroon is van Zwolle. Het verschil is dat hij hier ook tussen de mensen staat, met blote handen.

 

Afbeeldingsresultaat voor engel zwolle

Ik hoop op een sfeervolle Tour in juli.

http://www.nos.nl/tour


10-7-2017

Dumoulin.

 

 

Tom Dumoulin wint loodzware Touretappe naar Andorra

10-8.Klasse Dumoulin, maar Cancellara was beter.

 


12-7

Bauke Mollema op plaats 7 in eindklassement.

14-7

Bauke Mollema op plaats 3.


15-7

Nu ( 8 uur) al 85 doden na waanzinnige terreur in Nice.

Zadkine


16-7.

Of we er iets van zullen zien is de vraag maar Villars-des-Dombes heeft een uniek Parc des Oiseaux

20-7

Geweldig tot nu toe onze eigenwijze Grunninger.

Succes Bauke!

 


Routekaart Tour de France 2016

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

