senso ergo sum/ 4-4 Sigmund

naamloos tooropZo ’s morgens een klein uur wandelen met de hond; ik weet bijna zeker dat het je leven met een paar jaar kan verlengen. Het bewegen, de streling van de zintuigen. We hoorden weer een specht en het is grappig hoe zo’n beestje een drumsolo kan geven zonder dat je hem ziet. In de wijkboerderij worden binnenkort geitjes geboren, vorig jaar lammetjes, die er nu als volwassen beesten uitzien, met hun dikke wollen truien.De kalkoenen zijn voortdurend bezig met een imposante paringsdans. Op weblog Zwolle las ik over natuurbeschermer /tekenaar Eli Heymans (  afbeelding)die uit Zwolle komt.Binnenkort is er een IVN-wandeling langs plekken van hem.

In mijn studie ben ik bezig met Descartes, die me altijd wat heeft tegen gestaan. Ook nu weer met zijn rationele benadering. Op de tekening zie je hem denkend tussen werkende mensen in Amsterdam. Een rijk man die waarschijnlijk nooit voor zichzelf heeft hoeven zorgen.Laat staan voor een ander. En dan kun je veel “in je hoofd” blijven zitten; een verschijnsel waar veel mensen aan lijden overigens.

ren-descartes-or-renatus-cartesius-1596-1650-a-french-philosopher-e59f5fIn Happinez las ik een aardig artikel over de haptonomie met als grondlegger Veldman, waar ik me eerder met regelmaat in verdiept heb.Op trainingen heb ik verbluffende resultaten gezien.

In plaats van het cogito ergo sum, Ik denk dus ik ben, stelde hij senso ergo sum, Ik voel dus ik ben.Mensen worden als voelers geboren en tot denkers gemaakt. Met haptonomie is dat weer om te draaien. Haptonomen vergelijken het lichaam met een huis. Het hoort een plek te zijn waar je je veilig voelt met schone kamers, zodat je overal kunt wonen. Als dat niet zo is, en je van binnen alle deuren dicht hebt gedaan, verhuis je naar zolder en ga je in je hoofd wonen. Afweermechanismes zorgen ervoor dat je je voor emotionele pijn afsluit.

In de praktijk van de haptonoom komen veel mensen die doorverwezen worden door een psycholoog of psychiater. Ik ken ze ook. Mannen/vrouwen die heel goed snappen wat er met hen aan de hand is maar er niets bij voelen.

Een nieuwe lente, een nieuw geluid.

Zorg goed voor je zintuigen of ga eens naar de haptonoom.

http://www.haptotherapeuten-vvh.nl

bloeiende boom: Charley Toorop

———————————————–

4-4-2016

Heeft Sigmund mijn blogje gelezen?

sig160404

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

