talent voor het leven/ de eerste merel 2016/ 10-3 Al Galidi bij van Dis/ 13-7 nominaties cultuurprijs Overijssel

dolhuys-4-lr-koos-breukel-2Half 7 was het ongeveer; ik hoorde auto’s starten in de straat, maar er bovenuit kwam onmiskenbaar: de eerste merel.

23 februari.Vroeg dit jaar.

Ik lag te denken aan projecten waar ik aan wil werken. Portretten uit de bajes, zou ik willen schrijven. De verhalen die ik tussen de bedrijven door hoor zijn interessant.Ze raken ons en we praten soms nog wel een uur na. Neem nu Esther**, midden 30, ze ziet er mooi uit met haar expressieve gezicht, nu ze clean is, maar “ik kan me niet heugen dat ik niet verslaafd was”, zei ze vorige week. Ze is welbespraakt en stoer, maar als ze belt ( ik zit ernaast) begint ze te huilen als ze haar zoontje aan de telefoon heeft. Waarschijnlijk zal ze nooit meer de ouderlijke macht krijgen over haar  kinderen. Later laat ze me de grote tattoo’s zien op haar arm. De namen van de kinderen.

De achtergronden zijn zeer divers, de milieus ook, maar verwaarlozing, mishandeling, misbruik komt veel voor. Het boek Turis van Oczan Akyol staat hoog op mijn verlanglijstje.

Hoe ik talent voor het leven kreeg van Rodaan Al Galidi heb ik al gereserveerdkwaaitaal ( het is in bestelling) maar gisteren had ik het al in handen. Het lijkt me fascinerend en ik ben erg blij voor hem dat het goed verkocht wordt.Maar bovenal dat het veel lezers bereikt.

Zo’n boekje met portretten moet natuurlijk geanonimiseerd worden. Mijn maatje in de bajes is fotograaf en ik heb het idee her en der al gedropt.

Portretten van mensen; ze blijven boeien. En de merel…  zingt toch wel.

 

foto 1 Koos Breukel

foto 2 Danielle Kwaaitaal.

Beide op Dutch Identity

http://www.museumdefundatie.nl

** Esther is niet haar echte naam


13-7-2016

Zowel Rodaan Al Galidi als Ozcan Akyol zijn genomineerd voor de Cultuurprijs Overijssel.

Geweldig; maar op wie te stemmen?

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

