vrouwen in de 20 ste eeuw

Kunst-Die-Fotografin-Barbara-Klemm-neben-einem-Portraet-der-Literaturnobelpreistraegerin-Herta-MuellerMoet ik al die foto’s bekijken, dacht ik toen ik in de Fundatie de zaal betrad met foto’s van Barbara Klemm. Hoeveel prikkels kan een mens verdragen?

http://www.museumdefundatie.nl

Natuurlijk zag ik al snel dat de tentoonstelling  een tijdsbeeld geeft en een paar foto’s zal ik er uit lichten. Deze bijvoorbeeld van Herta Muller, die zo indringend schrijft over het leven in een totalitair regime. Hier boven staat Barbara voor de foto; ze is hier geweest bij de inrichting.

Herta Muller had ik niet gekend als ze de Nobelprijs niet had gekregen.

Tot mijn verrassing zag ik dat de projectgroep 1001 vrouwen ( http://www.1001-vrouwen.nl) met een vervolg bezig is: 1001 vrouwen in de 20ste eeuw. Ik keek wat rond op de site en vroeg me af wie er kandidaat gesteld zijn.

Onmiddellijk dacht ik aan een vrouw die op het gebied van kunst een juweel heeft nagelaten en ik mailde dat ik haar kandidaat wil stellen.

Het verbaasde me niet dat ik vrij snel een mail terugkreeg waarin stond dat ik bedankt wordt voor de kandidaatstelling en of ik iemand weet die een lemma over haar kan schrijven. Ik mailde dat ik wel een stuk ( van ongeveer 800 woorden) kan schrijven, maar ik heb haar maar kort gekend. Ik zal er over nadenken hoe ik dat aan kan pakken.

Natuurlijk kan iedereen een vrouw kandidaat stellen en nu ik er meer over nadenk schieten me allerlei vrouwen te binnen.

Wie zou jij als lezer kandidaat willen stellen voor dit boek: 1001 vrouwen in de 2o ste eeuw?

Onderstaande foto uit de expositie, van Simone de Beauvoir in haar werkkamer ( 1978) vind ik ook bijzonder.

Haar fraaie  novelle Misverstand in Moskou, las ik onlangs.

tumblr_m2nxdxzQmK1qk8tqwo1_500 simone

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op vrouwen in de 20 ste eeuw

  1. Laila zegt:

    Wederom is de bijdrage niet op de voorpagina geplaatst.
    Een week geleden mailde ik het beheer maar ik hoor niets van hen.
    Rara?

    • Laila zegt:

      Net al de hond uitgelaten door de natte sneeuw.

      Nog steeds niets gehoord over plaatsing op de voorpagina.

      Enfin:mijn lemma is geplaatst.
      Het gaat om een vrouw die geboren is in Overijssel en gestorven in Drente.Ze was van betekenis voor de kunst.

      Het is leuk om een honorarium te krijgen voor geschreven werk

Geef een reactie

