“Verlegen om woorden”/ mei 2016 een ton voor taal/ vanaf 5-september 2016 Week van de Alfabetisering.

Het zal je maar gebeuren.

Niet ( meer) goed kunnen communiceren, zoals Pieter Steinz op dit moment,wiens columns in de NRC ik heel graag las.( Hij heeft ALS en was gisteren met vrouw en dochter in DWDD) ( 30-8-2016 IM Pieter Steinz)

Deze week is het de week van de alfabetisering en in het kader daarvan zag ik gisteren in Odeon de documentaire Verlegen om woorden; een film die voor een groot deel in Zwolle gemaakt is. Na afloop kregen de hoofdrolspelers een daverend applaus. Toevallig speelde er ook een kennis in mee, een man die samen met de mijne een voetbalteam leidde.Hij liet mijn man altijd de formulieren invullen en pas onlangs hoorden we waarom dat was. ( Overigens heeft zijn zoon wel een HBO-opleiding.)

Ze kregen een luid applaus, de hoofdrolspelers, want er is moed voor nodig om te vertellen over de schaamte en frustratie als je laaggeletterd bent.

In Nederland is 1op de 9 mensen laaggeletterd en 70% daarvan heeft Nederlands als moedertaal. De gevolgen strekken zich over het hele sociale leven uit en kunnen heel belemmerend zijn.  http://www.lezenenschrijven.nl heeft veel achtergrondartikelen.

Het Taalpunt in de bibliotheek leidt vrijwilligers op en zoekt een match met mensen die Nederlands willen leren.

Ik ben gematched met een diverse groep uit allerlei windstreken en ga deze week beginnen.

Het lijkt me zinvol om af en toe te bloggen over dit werk evenals over mijn werk op de RIC in de bajes.

De film Verlegen om woorden is vanavond te zien op NPO 2.

Kunst zal niet vaak ontbreken in mijn blogs.Ik heb uit een groot boek over Turner onderstaand schilderij uitgezocht. In de krant las ik dat het ook te zien is in de Fundatie en daar ga ik deze week natuurlijk kijken. http://www.museumdefundatie.nl

Het schilderij vind ik passen bij de grote stroom vluchtelingen, die in een dreigende situatie verkeren. Vluchtelingen die veelal in hun nieuwe omgeving de regie over hun leven kwijt zijn en via taal weer kunnen leren communiceren.Maar het schilderij kun je ook als symbool zien voor die 70 % mensen met Nederlands als moedertaal, die vaker werkeloos zijn, vaker schulden hebben enz…

De regie  over je leven houden lijkt me van groot belang ( zoals ik de regie over mijn eigen blogs wil houden)

blog no 1001 ( ik heb één verwijderd)


19-5-2016

Taalpunt Zwolle is erg actief; onlangs is weer een groep gecertificeerd als taalcoach. Ik vind het prachtig werk met zo’n groep.

Verheugend vind ik het bericht in De Stentor dat een ondernemer uit Raalte ( Henk Aa) een ton per jaar beschikbaar stelt voor taalles aan asielzoekers.


2-9

Vandaag weer gestart met “mijn dierbare groep”. Volgende week is er inloop in het kader van de week van de alfabetisering met een zeer creatief programma. De wethouder komt ook;-)

7-9

In Zwolle zijn steeds meer contacten met (grote)bedrijven / instellingen die een appel doen op Taalpunt.

Ik kom er op terug.

800px-William_Turner_-_Fishermen_at_Sea

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op “Verlegen om woorden”/ mei 2016 een ton voor taal/ vanaf 5-september 2016 Week van de Alfabetisering.

    • Laila zegt:

      Als je na 7 maanden weer gaat bloggen wil je uiteraard dat het gelezen wordt.
      Het lukt me niet als digibeet het te plaatsen.
      De beheerder is geinformeerd en ik hoop spoedig advies te krijgen.

Geef een reactie

