verleden, heden,toekomst/beelden in zwolle 20/ 1-2-2017 “ondernemers”

2FiguurDodeigne Een  wonderlijk beeld vind ik dit; in hartje Zwolle. Het is vanEugene Dodeigne ( 1923) , die als 13-jarige al als steenhouwer werkte in het atelier van zijn vader. Hij studeerde later in Parijs. Het staat op het Broerenkerkplein en als ik er langs loop vraag ik me altijd af wat het oproept.

Er achter is een stukje te zien van de oude Librije ( bibliotheek), waarin het gerenommeerde restaurant gevestigd is,  dat echter de volgende maand naar een andere locatie gaat. Ik ben heel erg benieuwd welke bestemming dit prachtige pand krijgt.

Terwijl collega’s hier op W af en aan rennen; naar lessen en trainingen; sommigen zijn een burn-out nabij, lijkt het ( Intermediair heeft een artikel over burn-out,las ik net) zit ik hier aardig relaxed dit blog te typen. Over een paar maanden houdt het werken op, maar behalve het zingen schrijven en studeren wil ik ook graag ’s morgens op mijn fiets  stappen  ( ik ben geen sportschooltype) om ergens iets te doen met en tussen mensen. In het verlengde van mijn werk met anderstaligen ligt het werk met laaggeletterden.Er schijnen in Nederland 1.3 miljoen laaggeletterden te zijn, die allerhande problemen ondervinden en zelfs 43% is werkeloos.

( via de site http://www.lezenenschrijven.nl zijn onderzoeken te vinden naar het hoe en waarom)

Vorige week gaf ik me op als taalvrijwilliger en deze week begin ik al met een training van 4 dagdelen. Wellicht is het zelfs zo interessant dat ik er nog over kan bloggen. In de toekomst.

De training vindt plaats in de bibliotheek, gevestigd in een prachtig pand. Echter; ze moet er uit. De commercie in de vorm van een grote kledingwinkel krijgt voorrang  ( er zijn al zoveel van die winkels)  Voor de bibliotheek is een andere locatie gevonden .

9FiguurDodeigneblog 997

www.beeldeninzwolle.nl


1-2-2017

Vandaag wat focus op de regio.

Ik krijg steeds meer bewondering voor jonge mensen die flexibel moeten zijn in deze tijd.

Zo ook voor jonge ondernemers die een bedrijf beginnen.De Librije wordt gehuurd door een man van 29 die er een kledingwinkel ( nog één?) annex brasserie begint. Daar is lef voor nodig.

In het oude Celecomplex wordt binnenkort een Herman Broodmuseum geopend met workshops, films en dergelijke. Een trekpleister voor de stad.Afbeeldingsresultaat voor herman brood schilderijen

Maar ik hoor steeds meer enthousiaste verhalen over een andere grote “onderneming”‘.

De nieuwe Stadkamer  , voorheen bibliotheek,  http://www.stadkamer.nl die ook in april opent. Op de site is de visie te lezen; veel educatie, amateurkunst , maar ook de Stichting Lezen en Schrijven is er gevestigd, waar ik voor werk. Op hun site is te lezen over de verkiezingskrant die ze hebben ontwikkeld voor het grote aantal  laaggeletterden.

Maar het  is zeker ook  een ontmoetingsplaats voor jong en oud.

Afbeeldingsresultaat voor stadkamer zwolle

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op verleden, heden,toekomst/beelden in zwolle 20/ 1-2-2017 “ondernemers”

  1. Wllm Kalb zegt:

    Beetje eng beeld … Succes bij je werk voor de laaggeletterden. Mooi werk!

Geef een reactie

