‘Als er één schaap over de dam is…/ thema 2016 voor altijd jong-5-10 start kinderboekenweek

image-4548493 schapen Gisteren had ik minstens drie maal iets met schapen. Ik zag deze foto van een herder met schapen op de Twistvlietbrug in Zwolle. Hij laat zijn schapen elders ‘begrazen”.

s Avonds was ik op de eerste avond van mijn schrijfgroep en in het gezellige huisje in Assendorp stond een prachtig houten schaap. “Die is nieuw”, zei ik. “Ja, hij stond in de wereldwinkel , ( waar D één dag in de week vrijwillig werkt ) en hij bleef lang onverkocht, en nu heb ik hem gekocht.”

Gistermorgen had ik voor de groep anderstaligen zo’n twintig spreekwoorden op papier gezet; ter voorbereiding op de toets. Dat wil zeggen; de helft van het spreekwoord stond links op papier en rechts stonden de andere helften door elkaar heen . Ze moesten ze bij elkaar zoeken en de betekenis met elkaar bespreken. Spreekwoorden zijn erg moeilijk voor mensen uit andere culturen. Zo kregen we allerlei hilarische varianten als:

“Als er één schaap over de dam is, dan tien in de lucht.”

“Beter een half ei dan  , een eitje.” Tussendoor hoorden we allerlei spreekwoorden in prachtige talen, want ik had hen gevraagd ook in hun eigen taal een spreekwoord te bedenken en in het Nederlands uit te leggen wat dat betekent. Integratie houdt immers in dat beide culturen van elkaar leren.Niet waar? Deze  Somalische vond ik erg mooi:

aad u badan ka ogaatid ka yar aad u ogaato. “Wat betekent dat?” Hoe meer je weet hoe minder je weet, zei Abdi met een grijns. ————————————————-

Het leven als een soort raadsel. Aha; Floor Rieder ( Zwolle, 85) kreeg het gouden penseel voor haar illustraties bij het jeugdboek over het leven als een raadsel. Verrassend. Ze werkt nu aan Alice in Wonderland.3835880620 http://www.kinderboekenweek.nl     blog 993

———————————————————————–

1 oktober 2014.Ook een gouden griffel voor de schrijver!

—————————————————–

5-10-2016

Er zijn weer prachtige boeken dit jaar.

Heel leuk vind ik dat Dolf Verroen ( 87) op zijn leeftijd het boekenweekgeschenk heeft geschreven.Vandaag 5 sterren in de VK; evenals Floor Rieder.

Heel spannend lijkt mij het bekroonde GIPS van Anna Wolz.

Maar lezen kinderen/jongeren nog?

Gisteren las ik over het verplicht inleveren van mobieltjes op school; een plan van docent Martijn Baars.

zie http://www.telefoon-tas.nl Gezien mijn ervaringen ben ik daar voor.

Ik heb het geluk dat ik altijd in gemengde teams heb gewerkt.Ook die diversiteit is leuker voor jongeren en het team.

De actie meer meesters voor de klas steun ik ook.

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

