de troost van…/ Anningahof eind juni 2016 open/ 24-5-2017 WEER open na verbouwing

Art is Therapy stelt Alain de Botton, die gastconservator is van het Rijksmuseum. Er worden binnenkort ook lezingen gegeven over Kunst als Troost. Een boeiend onderwerp.

Nu ken ik heel veel mensen die niet zo om kunst geven en ergens anders troost vinden.Bij andere mensen bijvoorbeeld.Nu ik dit zo intyp schiet me opeens het liedje te binnen van Barbara Streisand,  People who need People, dat ik zong met een oude vriendin na het eindexamen middelbare school.

Maandag werd ik door een collega gebeld: “We hebben ons vergist, er is morgen geen schuifdag ( extra vrije dag) en je moet werken.” Nu vind ik dat niet zo’n ramp maar het was kil in de school. De verwarming was nog niet aan en veel jongeren waren nog in de feestroes van 5 mei. Droevig vond ik het verhaal van R van 19 met zijn forse diagnose, die nog maar 40 kilo weegt; die door de “deskundigen”niet -leerbaar geacht wordt. Het heeft iets hopeloos; het woord niet-leerbaar. Teveel verknald door ouders, omstandigheden…

Gistermorgen was ik bij een bedrijfje voor een proeve bij iemand die naar een vervolg-opleiding gaat.En gisteren moesten ze zelf een excursie voorbereiden. Een groepje probeert iets te regelen naar PEC; ze zijn enthousiast bezig.

Sport als troost, muziek als troost. Vanavond weer eens zingen voor de ouwetjes.

Maar Kunst als troost geldt voor mij ook.

Het verheugt me dat de niet-gesubsidieerde beeldentuin de Anningahof binnenkort weer opengaat. Een leuk fietstochtje ( Zwolle is Fietsstad 2014) en op de site kwam ik haar weer tegen.

Het prachtige beeld van Henk Visch ( dat ik zag in de Kunsthal; ze staat ingelijst op mijn bureau in W.)  Maar zo in het groen vind ik haar erg mooi.

http://www.anningahof.nl

visch2

 

blog. 983

 

 

 

 

 

——————————————————————————————————————————————————————————————

19-5-2016

Vanwege een weg en “verbouwing”gaat de Anningahof een maand later open.

Ik ben benieuwd. Het viel op, het beeld van Henk Visch bij het Noordbrabantsmuseum ,waar ik was voor Jeroen Bosch.

2014-04-10-11.16.31-HDR

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op de troost van…/ Anningahof eind juni 2016 open/ 24-5-2017 WEER open na verbouwing

  1. reinjohn zegt:

    Wellicht is het wel zo dat artistieke creativiteit een van de belangrijkste zingevingen van het leven is. En dat al dat werken om in je levensonderhoud te voorzien eigenlijk slechts bedoeld is als middel om je werkelijke levensdoel te realiseren namelijk het produceren van kunst!. “De spelende mens” dus, van Huizinga. De toekomst zal het uitwijzen. De functie van kunst als troost en levensvervulling staat voor mij onomstoten vast.

    • Laila zegt:

      Een mooie combinatie vind ik:
      de homo ludens op het werk.

      Ilse en Waylon, beide uit Overijssel, kunnen op deze troostbijdrage natuurlijk niet ontbreken.
      Succes.

Geef een reactie

