een maandag in april

130821Kusters3801bBVanmorgen op W zag ik een fraai magazine van W met als Thema:

Leiders gewenst? Laat Nederland zich nog sturen of sturen we ze naar huis? Ha.

Met als motto:

“Een ware leider legt zijn besluit niet op, maar zorgt ervoor dat mensen het zichzelf opleggen”( Nelson Mandela)

Er staan aardige interviews in; oa met Marjanne Sint en praktijkgerichte projecten waar W aan mee doet ( samen met PEC bv)

Daarna sprak ik wat collega’s over een congres voor docenten  Maatschappelijk Werk van vrijdag.

Tentamens psychopathologie lonkten naar mij om nagekeken te worden,maar ik liet me steeds afleiden. Ik kan ze altijd nog meenemen, dacht ik.

Wouter Kusters, een superervaringsdeskundige, die de Socrateswisselbeker kreeg voor

Pure Waanzin heeft een nieuw boek en ik heb het voorwoord en de inleiding al uitgeprint.

Fascinerend: Filosofie van de Waanzin.Wat een rijk boek lijkt me dat en ideaal:

een combinatie van ( veel)  kennis en ervaring.

Ondertussen is het gelukt om alle tentamens na te kijken.Er is niet één onvoldoende bij; wat wil je ook met zo’n groep enthousiaste praktijkmensen ( en dito docent;-))

Het voorwoord eindigt met het volgende:

Een van de vreemde dingen die ik in 2007 meemaakte ( bij 2e opname), was dat de verpleging en ook de psychiater mij al kenden van mijn boeken. Sommigen vroegen zelfs een handtekening. Hoewel ik wist dat ik een psychose had kon ik er niet zelf uitkomen.

www.psychiatrieenfilosofie.nl

 

Het boek staat met stip bovenaan mijn verlanglijst, maar nu op de fiets; boodschappen.

Wat zullen we eten?

 

afbeelding:

Wouter Kusters

 

nb Over het boek: Alleen van Wouter Kusters samen met Sam Gerrits en Jannemiek Tukker blogde ik al.( blog: isoleercel)

 

blog 980 ( nog 20 in ongeveer 10 maanden)

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op een maandag in april

  1. Flip Roodnat zegt:

    Marjanne Sint
    was die nu juist niet weer pas opgestapt?

  2. Arjan Fernhout zegt:

    “Een ware leider legt zijn besluit niet op, maar zorgt ervoor dat mensen het zichzelf opleggen”( Nelson Mandela)

    re: dat heb ik één(1) keer meegemaakt in het verleden gedurende een megaproject. De ‘leider’ had allemaal ‘baasjes’ onder zich (waaronder ikke) en was verder vnl. inhoudelijk bezig. Dat dwingt je tot balans.

    Daar tegenover het volgende stukje:
    = De [neoliberale] overheid realiseert doelen door het uitvaardigen van een “politieke economie” en [zoals de participatiewet] in de betekenis van de economie [gedefinieerd] als “de economie op het niveau van de hele staat,” hetgeen eveneens het uitoefenen van controle over haar inwoners, de rijkdom en gedrag van alles en iedereen betekent. Een vorm van toezicht en controle vergelijkbaar met de controle van het hoofd/kostwinnaar van een familie over het huishouden en de inboedel. (vertaling uit ‘Governmentality’ zie wiki) =

    En dan stelt Patrick van Schie van de ‘onafhankelijke’ Teldersstichting, in het verlengstuk van F.Bolkestein, dat er geen verschil is tussen neoliberalisme en liberalisme. (Zie o.a. De Groene nr.12) They are up to no good. Stuur Mark Rutte naar huis. Op termijn. Nieuwe schoenen (?) moet dit jaar nog kunnen lukken.

    • Laila zegt:

      Ingewikkeld; die reactie.
      Marjanne Sint, die goed werk heeft verricht heeft het in het interview ook over een kritische “tegenmacht”die ze altijd om zich heen had .Daar ontbreekt het veel leiders aan.

  3. Galmier zegt:

    Flip, ik dacht ook dat ze net weg was,
    ik meen uit het Slotervaart Ziekenhuis
    Wat zo’n PvdA meisje daar nou moest heb ik nooit begrepen
    ze was eerst ergens uitgegooid, iets hoogs in de partij en medisch onderlegd was ze ook al niet.

    Kleine meisjes, het gaat zo snel, het zou me niet eens verbazen als ze al met pensioen gaat.

Geef een reactie

