kunstenaar in ballingschap/ de orgelman/

1883_b2Jan Toorop in zijn atelier is hier te zien, in 1883.

De foto staat voorin het curieuze boek dat ik vorige week tot mijn verrassing ontdekte in de outlet van Waanders, die daar zijn laatste kunstboeken uit voorraad verkoopt.

Het boek heet Autobiografische herinneringen 1858-1886 en ik ben er blij mee want hij fascineert al een tijd. Jan Toorop.

Gisteravond was het gezellig op het koor; zes vrouwen zijn deze maand jarig dus er was taart.

We zongen ook samen met een solo-zanger; een bijzonder lied; het instuderen gaat behoorlijk snel.

Opvallend hoe weinig er over politiek gesproken werd. Ik begon er zelf over met J, waar ik naast sta;  die met verschillende groepen beeldend /therapeutisch werkt. Ze vertelt wel eens over haar moeder van 80, die elke dag nog als beeldhouwer werkt. Met de grootste partij hier , de CU zijn we niet zo blij.Hoewel?Er zijn natuurlijk slechtere opties.

Over een paar maanden kunnen we weer stemmen.

Vanmiddag ga ik even naar de Fundatie;als het droog is. Het museum is gedeeltelijk gesloten vanwege de voorbereiding op een grote tentoonstelling over MACHT. Ik ben benieuwd. Maar vanaf vandaag zijn er werken te zien van Felix Nussbaum, kunstenaar in ballingschap; een samenwerkingsproject met het Felix Nussbaumhaus in Osnabruck.

www.museumdefundatie.nl

http://www.osnabrueck.de/fnh

———————————————————————————————————————

5-3-2015

Ik heb nog een boekenbon.

De Orgelman staat op mijn verlanglijst. ( 12-3; erg boeiend)

Orgelman-Felix-Nussbaum-een-schildersleven

.—————————————————————————

15-10-2015

Bij het lezen van het laatste interview met Joost Zwagerman in de HP kwam ik hem net weer tegen:

De Orgelman; aanbevolen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

9 reacties op kunstenaar in ballingschap/ de orgelman/

  1. Fenny zegt:

    Ik heb tot en met het slotdebat voor de tv gezeten, het waren me de gemeenteverkiezingen wel zeg!

    • Laila zegt:

      Dat red ik niet als “working class hero”; zo laat.Ik hoop dat ik de verleiding kan weerstaan de catalogus te kopen vanmiddag, als het droog wordt. Ik vind het werk zeer indringend; ik tuur er al weken naar.

      De verkiezingen; veel dynamiek en ( tijdelijke) verschuivingen, denk ik.

      • Fenny zegt:

        Ik ben nu aan mijn eeuwige vakantie begonnen en tot nu toe bevalt het me meer en meer. Zo laat op blijven lukt mij ook als ‘vrije’ vrouw maar zelden. Maar ik vond het een spektakel woensdag, ben benieuwd hoe het in mei gaat.

        Er is een zevende vrouw jarig in maart 😉

        Waarom hoop je de verleiding te weerstaan?

  2. Fenny zegt:

    Zeer indringend werk hierboven.

  3. Toorop goed; Nussbaum aangrijpend!!

  4. Laila zegt:

    Het boek over Nussbaum heb ik net toch gekocht. Ha.
    Heel indrukwekkend 30 schilderijen en tekeningen van Paul Citroen.

Geef een reactie

