psychopaten in de politiek of toch maar opa?/ 28-12-2016 lazer toch op met het steeds manipuleren van mijn blogs.

Vanmorgen hadden we het over persoonlijkheidsstoornissen en de ant-sociale blijkt voor velen in de praktijk moeilijk om mee om te gaan.

In het verleden blogde ik wel eens over psychopatie in organisaties en je schrikt als je hoort hoe groot de kans is dat je een manager hebt die “trekken” van de psychopaat heeft.

En hoe staat het met psychopaten in de politiek, vraag ik me nu af?

Ik heb nog nooit zoveel mensen gehoord die er “niets meer van willen weten”. En zelf heb ik ook behoorlijk mijn bekomst van de “gladde praatjes.”

Hare is een deskundige en heeft een test ontwikkeld om te meten hoe hoog er gescoord wordt op psychopatie. Hij bestaat uit 20 items en is beschermd, maar een aantal zal ik noemen.

Welbespraaktheid en oppevlakkige charme. ( gladde praatjes)Overdreven gevoel van eigenwaarde; Prikkelhonger/neiging tot verveling;Pathologisch liegen;Sluw en manipulatief;Gebrek aan berouw of schuld..

En dit zijn nog maar een zeven van de 20.

Een kennis kwam bij OPA uit via de Stemwijzer. Zou dat wat zijn?

De onvolprezen Woldhek maakte deze tekening van onze, ietwat gladde premier.

2073-mark-rutte-politicus-van-het-jaar-2011

En wat te denken van Diederik met zijn achterban?2268-samson-diederik-en-de-achterban

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

18 reacties op psychopaten in de politiek of toch maar opa?/ 28-12-2016 lazer toch op met het steeds manipuleren van mijn blogs.

  1. Simen Vrederat zegt:

    Hier worden mensen uitgescholden. Ik teken graag drie bezwaren aan.
    Ik houd niet van schelden. Heb geen voorkeur voor scheldwoorden die in relatie staan tot kwalen die niet door de lijder eraan met opzet over zichzelf zijn afgeroepen (vgl. suppporters die van Gaal toeroepen dat zijn vrouw kanker heeft). Zou dat nog minder waarderen wanneer zo’n supporter niet vanwege onwetendheid zou kunnen worden verexcuseerd omdat hij bijvoorbeeld van beroep oncoloog was.

    • Laila zegt:

      Simen.
      Zoals je misschien weet heb ik het vaker over dit onderwerp gehad ; zie psychopaten in organisaties,( scriptieprijs Suzanne van der Graaf 2008) waarin ik me er over verbaasde dat dat begrip zo onomwonden gehanteerd werd.
      Al dit soort stoornissen komen in een continuum voor, zoals Jim van Os ook weer eens stelde zaterdag in de VK.
      We hebben allemaal wel iets ervan.
      In dit geval stel ik een vraag en geef wat items van een test.
      Bovendien heb ik het over “gladde praatjes”van politici en daar is vriend en vijand het toch wel over eens?Juist tegenwoordig, lijkt mij.

  2. vrederat zegt:

    Er zullen niet veel mensen zijn die dit opvatten als een blog over het lichtvaardig hanteren van medische terminologie of ongenuanceerde labeling met modieuze ziektes van deze tijd. Dat heeft natuurlijk te maken met de ongelukkige (partijdige) keuze van de voorbeelden in verkiezingstijd en het feit dat je het koppelt aan een onbeargumenteerde stemsuggestie op populisten.
    Als je het op die manier ironisch bedoeld zal het in deze presentatie zijn doel volkomen missen.
    En ben ik blij dat mijn reactie je de gelegenheid biedt dat beeld te corrigeren.

    • Laila zegt:

      Je kunt maar zo eens gelijk hebben.
      Het verontrust me een beetje dat er zo weinig mensen politiek betrokken zijn of is er wat dat betreft weinig nieuws onder de zon.
      Het is warm achter glas; het eerste ijsje dan maar. Nog even.

  3. knutselsmurf zegt:

    Van mij mag je het beestje bij zijn naam noemen. Bij psychopaat denkt iedereen aan een seriemoordenaar en dus mag je mensen geen psychopaat noemen, terwijl 1 op de 100 het is.
    Ik herken ze op 100 meter afstand. Zij mij ook, dat is wel lastig. Helaas vallen de meeste mensen juist op die “oppervlakkige charmes”

  4. Aad Verbaast zegt:

    Je zit zeker in de goede richting. Percentage psychopaten onder mannen is ongeveer 3%, vrouwen 3%. Er zijn drie beroepsgroepen die gemiddeld zeker hoger scoren: misdadigers, top van het bedrijfsleven, en (jawel) politici. Kan je zo uitrekenen hoeveel er minstens rondlopen daar.
    Ik schreef er ooit een blogje over: http://aadverbaast.wordpress.com/2008/03/01/verschrikkers-van-vreemde-vogels-de-diagnose-2/

  5. Svara zegt:

    Misschien zijn die 7 van de 20 punten allemaal waar Laila maar ik vind het nogal wat dat je op deze manier deze twee mensen, in elk geval ogenschijnlijk, verbindt met jouw verhaal over psychopaten.
    Jammer.

    • Laila zegt:

      Bloggen is soms koorddansen en het lijkt me goed om wakker geschud te worden.
      Voor mij zijn er vele dilemma’s ivm de verkiezingen.
      Hoe verhoudt zich de landelijke politiek tot de lokale?
      Zijn kleine onervaren partijen in staat om een veranderingsproces qua WMO bijvoorbeeld te begeleiden?
      Ik heb nog nooit niet gestemd, dus ik wil een verantwoorde keuze maken.

      En mij lijkt het een feit dat veel burgers “gladde praatjes”zat zijn. Als dat leidt tot zich afwenden van politiek vind ik dat bedroevend.

  6. Laila zegt:

    Ik denk dat je de dirty kanten van mensen in machtsposities niet moet onderschatten; er zijn inmiddels legio voorbeelden van toen en nu. Ik dacht dat ik voldoende heb duidelijk gemaakt hoeveel praktijksituaties ik inmiddels gehoord heb. Bijvoorbeeld van die ene werksituatie waarbij het personeel elkaar bij de bedrijfsarts tegenkomt vanwege een ziekmakend verdeel en heers.
    Maar goed; ik kies voor Nelleke V,denk ik. Gauw weer aan het werk.

  7. Arjan Fernhout zegt:

    @Laila,

    = Hoe verhoudt zich de landelijke politiek tot de lokale? = &
    = Het verontrust me een beetje dat er zo weinig mensen politiek betrokken zijn of is er wat dat betreft weinig nieuws onder de zon. =

    Misschien is mijn bijdrage 20 februari 2014, 01:53 op een interessant blog bij Sargasso iets voor je:
    Doel JGZ: Kinderen in de particiepatiemal drukken:
    http://sargasso.nl/doel-jgz-kinderen-participatiemal-drukken/#comment-852295

    • Laila zegt:

      Bedankt voor de link Arjan.

      Net las ik nog een aardig artikel in Humo van Annemie Bulté; Psychopaten op de werkvloer,Wereldautoriteit Robert Hare over slangen in maatpak.Ha.

      Maar nu: naar buiten zo;de zon.

  8. fulpsvalstar zegt:

    wat betreft Rutte…..een opportunist, in de politiek niets mee mis, in dat vak moet je dat zijn.
    Samsom…..klein mannetje, groot ego, grote mond…………er zal nooit een kabinet Samsom 1 komen.
    De heer zij geloofd en geprezen maar psychopaten….nou nee.

Geef een reactie

