de eerste merel (3)/ Nebraska/ 7-3-2017

merel“Ik was bij een supermarkt en iemand liet een fles achter me vallen. Ik greep de kinderen beet, rende naar de overkant en riep: dekken,dekken”, vertelde J net bij de les over angststoornissen. Er waren veel verhalen bij het onderwerp PTSS; J was in 94 in Bosnie en heeft er lang mee rond gelopen. De Schipholbrand, waar hij bij was was een trigger.

E vertelde over zijn vader, een beedigd tolk uit Afghanistan, ongeveer 35 geleden gevlucht; een vader die work-aholic was geworden, maar 2 jaar geleden werd ook een PTSS geconstateerd. Altijd moesten de gordijnen dicht.

Moedig,die verhalen van die mannen in de klas.

De eerste merel hoorde ik vanmorgen weer als vanouds, een dag voor vorig jaar, toen was het op 4 maart, maar eigenlijk hoor ik hem al twee weken, wat verder weg.

Jammer vind ik het dat de oude acteur, Bruce Dern, uit Nebraska geen Oscar heeft gekregen. Vorige week zag ik de zwart-witfilm over de vader die altijd veel gezopen heeft en de zoon;samen onderweg, langs de red-necks-familie, Amerikaanse landschappen, ouwe kroegen en zelfs het vervallen ouderlijk huis,waar hij getuige was geweest van het sterven van een broertje.

Er werd nooit gepraat, zoals velen dat niet deden/doen. Dat Pa een Korea-veteraan was wist de zoon ook niet.

Wat een film.

Wat mij betreft beter dan Gravity en 12 years a slave ( met een behoorlijk  ” Oom Tom”-gehalte)

imagesCA07PN83

———————————————————————————————————–vanaf 8 maart Salute:

De Beste ijsmaker van Zwolle.

IMG_0610———————-

“7-3-2017

Fucking vroeg maar wel mooi; de eerste merel.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op de eerste merel (3)/ Nebraska/ 7-3-2017

  1. Laila zegt:

    Salute wilde ik zeggen; de computer uit en op naar het eerste Italiaanse ijsje.
    Vanaf zaterdag 8 maart weer.
    Ciau.

Geef een reactie

