“de goede dood”

Gistermorgen was het nog donker toen ik de inktzwarte bladzijdes van de VK omsloeg.

“He, bah”, dacht ik, het ging over depressie en suicide , “om half negen is het vroeg genoeg voor een les over die materie”.

In de les kwamen weer de praktijkverhalen, zeker ook van een politievrouw ( de documentaire over PTSS bij de politie heb ik vorige week gezien en het zou me niet verbazen als het aantal van 4000 mensen met zo’n PTSS bij de politie het topje van de ijsberg is)

Heel zijdelings hadden we het over euthanasie; een onderwerp dat in het kader van psychisch lijden wel erg “heftig”is op de vroege morgen. Dezelfde dag realiseerde ik me dat het de Week van de euthanasie is, deze week.

Op de site van de Vereniging voor het vrijwillig levenseinde ( www.nvve.nl) worden mensen opgeroepen verhalen in te sturen waarin ze aangeven wat ze aan Els Borst te danken hebben. Een mooi initiatief. Ook lees ik dat Suzanne van de Vathorst is benoemd tot bijzonder hoogleraar , aan de UVA,   Kwaliteit van de laatste levensfase en van sterven. Haar oratie heeft als titel: De goede dood; een zeer belangrijk onderwerp, vind ik.

Enfin; de voorjaarsvakantie nadert.Bij het herlezen van Ver Heen van PC Kuiper stuitte ik op Jan Altink, de belangrijke Ploegschilder waar Kuiper mee door Europa struinde om te schilderen. Waarschijnlijk ga ik hem zien op de zussendag in het Groninger Museum.Maar een paar weken geleden werd ik gebeld door een zeer goede kennis die vertelde dat ze nog vier maanden te leven heeft. Haar ga ik ook opzoeken.

jan_altink zonlicht op de kade

Jan Altink:Zonlicht op de kade ( 1925)

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

