ver heen/ werken werkt/ 7 jaar bloggen

kuip036verh01ill02 Vanmorgen bij de les psychopathologie hadden we het over oorzaken van “gek worden”.

Er zijn een aantal factoren die , al dan niet in samenhang, een rol kunnen spelen en ik vind het boeiend om de ervaringen van een bekende ervaringsdeskundige ernaast te leggen. Professor PC Kuiper, in binnen-en buitenland bekend als Hoogleraar psychiatrie , wiens Hoofdsom der Psychiatrie oa een bekend leerboek was,  werd zelf gek.

Hij kreeg een psychotische depressie en werd een aantal jaren opgenomen.

Hoe denkt hij dan over de oorzaken van zijn psychose?

In Ver Heen  heeft hij dat allemaal opgeschreven.

Over de erfelijke factor valt in zijn geval niet zoveel te zeggen.Over de somatische factor dat hij twee weken voor het uitbreken van de psychose een zware griep had en het is bekend dat een dergelijke verzwakking een trigger kan zijn. De grootste factoren zijn echter de sociale en de psychische. Over de sociale stelt hij dat hij in een heel zwart gat viel als workaholic, die 60 a 80 uur per week werkte. En over de psychische dat hij een strenge vader had , ook een streng Uber-ich en dat dat hem samen met streng calvinisme en perfectionisme de das heeft omgedaan.

Prachtig vind ik dat hij uitvoerig stil staat bij het schilderen. Een graficus-arbeidstherapeut wist hem te stimuleren.Het werd een dagbesteding waar hij weer plezier aan beleefde en zijn herstel mede op gang hielp.

Werken werkt,  ik heb er al vaker een blog over geschreven, over het belang ook bij psychiatrische patienten, maar hoe zal het gaan als ook de banen van de werkers steeds meer op de tocht staan? Vanmorgen vertrok mijn zoon-met-bachelor moedeloos naar een callcentrum. Hij noemt het oplichterij en slavenwerk.

Een maatschappijkritische visie blijft wat mij betreft van groot belang.

Enfin;  20 maart is er een Kennisdag in Den Bosch met als Thema Werken Werkt, met oa Jaap van Weeghel en Jacobine Geel ( voorzitter GGZ Nederland)) en Jaap van Weeghel geldt als een groot deskundige op het gebied van arbeidsrehabilitatie.

De twee schilderijtjes van hem zijn bomen bij Voorst waar Kuiper en zijn vrouw begraven zijn.

Het moedige  boek Ver Heen, zag ik tot mijn verrassing,  is gratis te downloaden,nog steeds  een grote aanrader voor alle  werkers in de psychiatrie  en ook andere belangstellenden.

gratis-boek.nl/p-c-kuiper-ver-heen/

www.ggznederland.nl

———————————-kuip036verh01ill08

970. Na 7 jaar bloggen buiten de vakanties, vanuit mijn doelstelling vind ik de blogwereld hier enorm verarmd. Veel mensen zijn vertrokken en de reacties werden steeds geringer.

Als niet-participant aan de sociale media ben/ blijf  ik  een “vreemde eend in de bijt.”

De 1000 blogs  wil ik proberen te halen.

——————————————————————————————————————————

Gefeliciteerd M en M uit Zwolle ( geen familie)

mulderrrr-484x259

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op ver heen/ werken werkt/ 7 jaar bloggen

  1. Marmite zegt:

    Voor het eerst op je blog, leuk! Dank voor dit bericht en de link naar het boek van Kuiper.

  2. Laila zegt:

    Bovendien zijn er steeds meer bloggers; man/vrouw, die vrijwel niets te vertellen hebben.
    Alleen maar gamen.

Geef een reactie

