het brilletje van hannie schaft 2

imagesCA56AQH6Op 17 april was het een stralende lentedag, vogels zongen en de zee ruiste zachtjes achter de duinen.

Ze was met een gepantserde auto naar die plek gebracht en tussen twee mannen in uniform naar de duinen gevoerd. Onherkenbaar was ze met dat zwarte geverfde haar en het ronde brilletje; haar rode haar was een gevaar.

Een jonge boerin zou ze kunnen zijn of een schooljuffrouw. In werkelijkheid was ze een studente Volkenrecht.

Terwijl de mannen haar stevig tussen zich inhielden probeerde ze door het mulle zand mee te strompelen met hun tempo. Haar hoofd hield ze echter overeind en ze had de blik gericht op een plek achter de horizon.

Wat zou ze gezien hebben in haar laatste minuten, seconden. Wat zou ze gedacht hebben zo drie weken voor het eind van de oorlog.Voelde ze angst? De geschiedenis vertelt dat ze eerst getroffen werd door een schampschot.Koelbloedig riep ze: “Ik schiet beter.”Waarna de SD-er het pistool op haar leegschoot.

Haar brilletje is te zien in de Kunsthal en vanmorgen vroeg ik me af of ik in huis voorwerpen heb die nog aan de oorlog herinneren. Waar zijn de brieven gebleven die mijn vader aan mijn moeder schreef vanuit de fabriek in Duitsland waar hij als dwangarbeider werkte , maar later wist onder te duiken?

Wat heeft ze gezien in die laatste seconde?Ging haar hele, korte leven als in een flits door haar heen, zoals ze wel eens vertellen?

Door twee medestudenten die bij haar ouders ondergedoken waren voelde ze zich persoonlijk geraakt door de vervolging van joden. Ze werd door de bezetter gehaat omdat ze aan allerlei acties meedeed. Zelf heeft ze ook mensen dood geschoten.

Zou ze daar nog aan gedacht hebben in die laatste seconden?

images schafthttp://www.hannieschaft.nl

————————————————————————————

Gisteravond heb ik dit verhaal voorgelezen in mijn schrijfgroep Het maakte veel los.

Vanmorgen lees ik in de krant over een Alarm in Duitsland van twee patholoog-anatomen ( Michael Tsokos en Saskia Guddat) , die met hun boek Deutschland misshandelt seine Kinder een schotschrift schreven.

Wekelijks sterven in Duitsland drie kinderen aan de gevolgen van kindermishandeling, relatief twee keer zoveel als in Nederland.

Zou er een relatie zijn tussen het Duitse gedresseerde Ordnung muss sein, de wreedheden van toen en die van nu, vraag ik me af.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op het brilletje van hannie schaft 2

  1. knutselsmurf zegt:

    Dat was een andere tijd. In die tijd waren de Duitsers het ( inpopulaire ) bevoegd gezag en Hannie een terroriste. Ze zou grote maatschappelijke onrust veroorzaken, als mensen haar herkenden. Gelukkig is het nu allemaal anders hè, want wij zijn bevrijd.

  2. knutselsmurf zegt:

    Een emoticon voor “ironie” had me waarschijnlijk een aantal bans gescheeld.

Geef een reactie

