poezieweek/ verwondering

250px-Beeld_Anton_de_Kom_-_Paramaribo_-_20418162_-_RCEVorige week heb ik al de poezielessen uitgeprint.Vijftig  bladzijdes prachtig materiaal met als thema: VERWONDERING.

Het thema wordt daarin gekoppeld aan toeval, mystiek, het gewone enz.

Vanmorgen , toen ik las over de uitreiking van de VSB-poezieprijs steeg mijn verwondering over de fascinerende geschiedenis die achter de winnaar schuil gaat.

Antoine de Kom ( ’58) van Surinaamse afkomst en kleinzoon van verzetsstijder Anton de Kom, die vereeuwigd is in Paramaribo.

Antoine was jarenlang forensisch psychiater in het Pieter Baancentrum en schreef het boek Het Misdadige Brein, waarin hij fictieve gesprekken aangaat met misdadigers uit de geschiedenis. Ook dat fascineert mij.

Uit het thema van de lessen: Verwondering over het Gewone, kies ik het gedichtje van K. Schippers, De Ontdekking, want deze winnaar , Antoine de Kom, is een Ontdekking voor mij.

Als je goed om

je heen kijkt

zie je dat alles

gekleurd is.

www.poezieweek.com

1001004011529282Vorig jaar hield Antoine de Kom de Cola Debrotlezing.

————————

31 januari 2014

7.30 uur:

90.999 views

blog no. 966;

in het weekend

blog ik niet of nauwelijks

meer

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

