sleeping lady of malta / Gouden Beer 2015 Taxi/ 2016 Fuocoammare

untitled sleaping ladySlechts 12.5 centimeter is het beeldje en gemaakt 3000 v Chr.De sleeping lady of Malta.

Ik kwam haar vanmorgen tegen in mijn mailbox, maar eerst nog even wat anders:

De komende weken ben ik op W weer met assessments bezig. Regelmatig wordt zo’n dikke map; het portfolio, op mijn bureau gelegd en het is dan de bedoeling dat ik het beoordeel.

Vanmorgen zag ik bij binnenkomst de eerste al liggen en tot mijn grote verrassing is hij van Sara…

De Iraanse, waar ik regelmatig over blogde ( zie widget Saraboek); die een generaal pardon kreeg en met wie ik haar vluchtverhaal hertaalde.

Bepaaldelijk geen sleeping lady, die Sara. Ze heeft Helena gekregen, een dochter, een MBO gedaan en nu dus het HBO; bij een leuke baan. Als je al die reclameblogs hier en elders leest dan worden vrouwen weer teruggeduwd in de rol van “slapende sufferd”. ( Veel mannen als truttebollen in die blogs?)

Ik ben heel erg trots op haar. Ze ziet er trouwens mooi uit, met haar grote bos rode krullen ( een soort afro-kapsel) Daar houd ik wel van.

De sleeping lady kwam ik tegen in een mail over  lezingen over vrouwelijke kunstenaars; een verwaarloosd onderwerp in de kunstgeschiedenis. Zoals mij ook opvalt in mijn studie.

Kunsthistorica Karin Haanappel geeft ze.Ze heeft al vijftien jaar ervaring met dit onderwerp en schreef er een boek over ( www.karinhaanappel.nl) Het toeval wil dat de uitgever , A-3-boeken, mij geholpen heeft een uitgever te vinden voor Sara ( wat uiteindelijk niet doorging)

Ik heb het meteen besteld.

Her story of art.m-herstory-of-art-120-469

Is dat niet Hildegard van Bingen op de voorplaat?

24-1: Nee; het is een miniatuurschildering van Christine de Pisan, vroege 15e eeuw. Tegen de mysogenie van haar tijd.

—————————————————————-

2779684

Gouden Beer voor gesmokkelde Iraanse film Taxi.

—————————————–

20-2-2016

Gouden Beer voor Fuocoammare van Giofranco Rosi

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op sleeping lady of malta / Gouden Beer 2015 Taxi/ 2016 Fuocoammare

  1. Prachtig beeldje. Mooi log.

Geef een reactie

