de uil zat in de olmen…/2015 RED DE ZORG 27-11-2015 bijna 1 miljoen handtekeningen/ 27-6-2017 STAKING ONDERWIJS

Een schrijfvriendin, die als maatschappelijk werkster in een mooi dorp aan de IJssel werkt startte het schrijfjaar met een ironisch verhaal.

Rustig begon ik ( 2 januari) met koffie,de kranten en de mailberichten. Al na de tweede kop kwam een vrouw binnen met een grote boodschappentas vol rekeningen. Ze vertelde dat ze de keuze had tussen een gesprek met mij of voor de trein springen. Gelukkig koos ze, op aanraden van vrienden, voor mij en konden we samen een strategie bedenken voor het aanpakken van haar torenhoge schulden. Zij was de eerste van een viertal dat te kampen heeft met geldproblemen waaraan ze ten onder dreigen te gaan. Het werd mij meteen weer duidelijk dat er in bureaucratisch Nederland minstens vier ambtenaren en drie hulpverleners aan het werk zijn om bedragen te innen, kwijt te schelden of uit te betalen.”

Ze heeft steeds minder zin in haar werk.Dit soort drama’s gaan je niet in de kouwe kleren zitten.

Het bericht in de Stentor over een nieuw gebied voor de purperreiger bij de Weerribben stemde me vrolijk vanmorgen en even waande ik me op een fraaie lentedag in die contreien.Een sprong in de tijd maakte ik ook vanmorgen. Ik zat weer in de schoolbanken op de lagere school. Canons zongen we regelmatig. Leuk.Kent u hem nog?

De uil zat in de olmen bij ’t vallen van de nacht

en achter gindse heuvels daar zong de koekoek zacht

koekoek, koekoek

En dit liedje ging door me heen bij het zien van deze foto van de sperweruil, die een vriend deze week stuurde ( ik hoop dat hij plaatsing hier goed vindt)

Je zou hem/haar haast menselijke eigenschappen toeschrijven.

Verbazing; verwondering. Wat doen die mensen toch allemaal?

——————————————————————————

12-9-2014

Mijn vriendin de maatschappelijk werker heeft na de vakantie weer meer verzoeken om schuldsanering.

Ik ben erg geschrokken van de concrete voorbeelden vandaag in de Volkskrant van het Nibud, die uitwijzen dat er een grote druk komt op mantelzorgers door korter werken en extra kosten.

‘Mantelzorgers kunnen bijna eenderde van hun inkomen

m.volkskrant.nl/…/Mantelzorgers-kunnen-bijna-eenderde-van-hun-inkome…

2 uur geleden – Ook maken mantelzorgers bijvoorbeeld meer reiskosten op weg naar … Dit blijkt uit rekenvoorbeelden uitgevoerd door het Nibud, het Nationaal … de Haagse Hogeschool, leest ‘degelijke berekeningen‘ in het Nibudrapport.

Beneken, lector mantelzorg aan de Haagse Hogeschool : “Veel overbelaste mantelzorgers komen bij de bedrijfsarts terecht. Sommigen vallen uit.”
—————————————————————————————————————
30-9-2014 Gisteren Altijd wat monitor over het zogenaamde social return-beleid ( vaak a-sociaal), waarbij sommige gemeentes verplichten vaste medewerkers te ontslaan om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen. Stuivertje wisselen wordt het genoemd.
Jetta Klijnsma vond ik ongeloofwaardig.
———————————————————————————————————————————————
20 mei.
Veel Nederlanders staan er achter.Meer dan 68.000 mensen hebben al getekend.
Teken ook de Volkspetitie

sperweruil
———————————–
http://www.aob.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

7 reacties op de uil zat in de olmen…/2015 RED DE ZORG 27-11-2015 bijna 1 miljoen handtekeningen/ 27-6-2017 STAKING ONDERWIJS

  1. Robert Kruzdlo zegt:

    Ben een keer een uil tegen gekomen, alle twee schrokken we en de seconden was om nooit te vergeten. Hét moment in Spanje ergens in de buurt van Nuria, de Pyreneeën. Groot, met enorme ogen, wijs, – dikzak die log tussen de boomtoppen verdween. Ik heb hem die nacht nog horen roepen naar een andere uil vrouwtje. Dat was ook iets aparts. Ze beginnen naar elkaar te roepen over een afstand van ongeveer 20 of 30 kilometer en komen steeds dichter bij. Vraag eens aan je vriend of hij deze ervaring kent.

    Groet,
    Robert Kruzdlo

  2. Robert Kruzdlo zegt:

    Reden: Zo houd ik een beetje contact met de buitenwereld en jouw log vind ik prettig om te lezen omdat die kort en informatief zijn, – even van mijn werk opkijken.

    Ik schrijf een log op Trouw, Wikitaxis waar ik erg veel plezier aan beleef en ook volgers heb die nogal gefocust zijn op wat ik doe. (Bekende van OBA) Mijn bijdragen op Trouw zijn ‘doodgewoon, bête, nes of onbeduidende’ (web)logs. Och het zijn oefeningen…, een aap kan het ook.

    Ja ik teken nog. Inmiddels een aantal exposities achter de rug in Spanje. Maar, ik reis geregeld naar Amerika en daar zal ik, in de toekomst mijn exposities houden. Zoals je weet ben ik Amerikaan met een ‘inburgers-keuring’. *===+

    Stuur je mij een e-mail dan stuur ik jouw wat tekeningen van Spanje.

    Groet,
    Robert Kruzdlo

    • Laila zegt:

      Zoals je waarschijnlijk weet ben ik behoorlijk a-technisch. Voorbeeld: tot mijn vreugde waren de evaluaties van mijn lessen weer gunstig maar ze misten het dictaat op blackbord.
      “Daar begin ik niet meer aan”, zei ik.
      Een collega zei: “Dan nemen ze toch een foto van het schoolbord?”:-)
      Dus; ik weet niet waar ik jouw e-mailadres vandaan kan toveren.
      Heb daar ook geen zin aan.
      Kun je hier niet een tekening plaatsen?
      Succes in The States.

  3. Arjan Fernhout zegt:

    Schulden, uilen, de Pyreneeën en de States. Verderop aan de IJssel zat een steenuiltje. Of deze er nog zit weet ik niet, want daar wordt de dijk verplaatst om de rivier meer ruimte te geven. Robert Kruzdlo, dag Robert, heeft waarschijnlijk een oehoe gezien. Daar zitten er in Nederland een paar van in natuurgebieden. Ik heb er ooit een gezien. Je moet er een beetje mee oppassen. Ze willen nog wel eens mensen aanvallen. In de Pyreneeën zag ik van dichtbij een steenarend landen op een rotspiekje. Ik heb er, onvast staande, een paar minuten ademloos naar gekeken. De bergen daar zijn in de loop der tijden gekanteld en op veel plaatsen staan de versteende sedimentlagen verticaal. In een grot heb ik in het plafond een lange grillige uitslijting gezien. Daar liep ooit een rivier.
    Financieel gaat het de mensen in Nederland steeds slechter. Althans aan de onderkant. Dat is in de States nog veel erger. Door veel steden loopt een scheidslijn waar aan twee kanten in verschillende werelden wordt geleefd. De welvaartsverdeling daar was 25 jaar geleden al slechter dan in Europa, maar de Gini-coëfficient in de VS ligt nu op het niveau van derdewereldlanden. Er heerst in Washington een extreem gebrek aan inlevingsvermogen. Een soort benadering die in Europa hooguit historisch terug te vinden valt in het Frankrijk van de 18e eeuw. Arm en rijk werd destijds gezien als voorbeschikt vanuit een sacrale dimensie. Washington is wat dat betreft niet representatief voor (het gevoelsleven van) Amerikanen. Deze zijn open, sociaal, jobminded en steken hun mening niet onder stoelen en banken. Ze kruipen ook niet in hun schulp bij enig intellectualisme. Meestal ontbreekt elk politiek raffinement. Aan politiek heeft men een bloedhekel. Nederlanders kunnen niet leven als Amerikanen. De laatsten zorgen vooral voor zichzelf. Congressleden kunnen ook niet veel meer dan dat. Vandaar de puinhoop. Mark Rutte is onderhuids in veel opzichten een Amerikaans congresslid. Onder die glimlach zit dezelfde strakke ‘ideologie.’ Dat werd twee jaar duidelijk toen zijn eigen achterban hem niet begreep. Daarvoor was er een ‘meningsverschil’ met de SP. De SP kwam met een gedegen rapport over armoede in Nederland. Rutte ontkende dat er armoede was; er zou alleen sprake zijn van lage salarissen en uitkeringen waarmee men het hoofd boven water kon houden. Formeel is dat geen mening, maar een leugen omdat de SP de definities van het CBS hanteerde. Voor Rutte is dat irrelevant. Hij houdt vast aan zijn ideologie als een gelovige aan zijn religie. Hij weet zeker dat het dan op termijn goed zal komen. In de VS gaat men niet de straten op zoals vandaag in Groningen. Toch is er in het noorden hetzelfde gebeurt als in veel staten in de VS in de laatste dertig jaar. Grote economische kansen die echter alleen ten goede kwamen voor een plaatselijke elite. Men heeft in het noorden ondanks de grote autonomie t.a.v. gaswinning die men uit Den Haag kreeg aangereikt niet gebruikt om plaatselijk een kenniseconomie te ontwikkelen. Ook op het gebied van veiligheid. Hadden Groningers niet beter voor zichzelf moeten zorgen? Dit is Groningen/Den Haag geen plek om te gaan zwartepieten. De volgende stelling/vraag is wel relevant: democratie heeft een getal. Al was het maar om armoede te bestrijden. De stelling/vraag legde ik kort geleden neer bij een jonge expert die dicht bij het vuur zit. “Welk getal?” vroeg hij. “Welke expertise?” antwoordde ik. Overigens na een nogal lange technische discussie. Voor mij zit de rivier al een tijdje in het plafond. Voor hem uiteraard niet. Overigens een jongen die VVD stemt en een jongen die me deed herinneren aan de gezellige VVD’ers van weleer die ik graag mocht plagen. De open en sociale VVD’ers. Nee, niet de bekende VVD’ers. Dat is nooit veel soeps geweest.

  4. ramireziblog zegt:

    Het is een echt Uilenjaar – vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan 😀

Geef een reactie

