“onder de hemel is men thuis”/ juni 2016 Bericht uit Westerbork

naamloos etty hillesumAlle kranten hebben het over Etty Hillesum, die honderd jaar geleden geboren werd.

Een groot deel van haar leven woonde ze in Deventer waar haar vader rector was van het gymnasium.

Een tijdje geleden stond ik nog voor het huis in de buurt van de Geert Grootestraat , waar ze woonde; nu een museum.

Ik loop naar de boekenkast waar Het verstoorde leven staat; een erfenis van mijn moeder.

Op de achterkant staan aanbevelingen van Abel Herzberg, Emmy van Overeem, Kees Fens en Marga Minco.

Er zijn tal van aktiviteiten; oa een schrijfwedstrijd met als motto:

Onder de hemel is men thuis.

Een jaar nadat ze deze woorden schreef werd ze in Auschwitz vermoord.

http://www.ettyhillesumcentrum.nl


Judith Koelemeijer, biograaf van Etty Hillesum, is opgetogen. In een persoonlijk archief ontdekte ze het volledige typoscript van de beroemde brief van de joodse schrijfster die zij op 24 augustus 1943 in Westerbork schreef.

 

Mijn hemel gaan die deuren werkelijk helemaal dicht? Ja, dat gaan ze. De deuren worden gesloten over de opeengeperste achteruitgedrongen mensenmassa’s in de goederenwagens. Door de smalle openingen aan de bovenkant ziet men hoofden en handen, die later wuiven, wanneer de trein vertrekt. De commandant rijdt nog één keer op een fiets de hele trein lang. Dan maakt hij ene kort gebaar met de hand, als een vorst uit een operette en een klein ordonnansje komt aangevlogen om hem eerbiedig de fiets af te nemen. De fluit slaakt een doordringende kreet: een trein met 1020 joden verlaat Holland. De eis was dit keer niet eens groot: duizend joden maar, die twintig reserve zijn voor onderweg; het is toch altijd mogelijk dat er een paar sterven of doodgedrukt worden en zeker wel dit keer, nu er zoveel zieken meegaan zonder een enkele verpleegster.’

bron: Vrij Nederland

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

5 reacties op “onder de hemel is men thuis”/ juni 2016 Bericht uit Westerbork

  1. Robert Kruzdlo zegt:

    De naam Etty viel vaak bij ons thuis. Mijn moeder heeft haar nog gekend, maar ik moet er nog eens achteraan hoe-en-waardoor.

    Groet

  2. renelouman1950 zegt:

    Een hele tijd geleden ben ik er aan begonnen, maar ik moet eerlijk zeggen: ik kwam er niet doorheen.

  3. joost tibosch sr zegt:

    Laat ik bij “onder de hemel voel ik me thuis” toch meteen denken an die oude joodse droom “thuiskomen in het nieuwe Sion”..Wat Etty betreft, je gunt haar dat, wat dat ook mag zijn,zo van harte!

Geef een reactie

