afscheid Mandela 1918-2013/ 2016 ubuntu;essaywedstrijd/ 15-1-2017 Martin Luther Kingday

naamloos mandela

Van de week kwam hij binnen om zijn portfolio te halen, dat bij een collega lag.

“Ik kijk even of alles er nog in zit”, zei hij.

“Het gedicht van Mandela zeker”, zei ik, want ik ken hem vrij goed. A., met Indonesische roots.

Hij lachte; “Ja; dat vooral.”

Hij heeft het gekregen en het betekent veel voor hem.

Zoals Mandela voor velen wereldwijd betekenis heeft; een bron van inspiratie is.

Antjie Krog ( in 1996 hoofd van het radioteam dat verslag doet van de Waarheids-enVerzoeningscommissie) hield in 2006 de Van der Leeuwlezing in de Martinikerk in Groningen.Hierbij het slot:Over Ubuntu( ik ben omdat wij zijn)

‘Tot slot:

Zuid-Afrika en Nederland waren en zijn allebei een moedig land. Beide hebben nu en dan de wereld verbaasd. Beide hebben op verschillende terreinen leiders opgeleverd die de wereld niet zal vergeten.Beide staan nu voor de uitdaging zich te herscheppen. Beide verdienen het te slagen.

Mijn wens is dat Zuid-Afrika zal slagen en zich afwendt van de ieder-voor-zich-code;dat wij een manier zullen vinden om de onderlinge verbondenheid en de aanpassing van de vreemdeling tot onderdeel van onze ziel te maken. Mijn wens is dat Nederland zal slagen omdat het met morele verbeeldingskracht buiten zijn Europese erfenis weet te treden en de vreemdeling dapper als gelijke zal omarmen, en dankzij een ethic care een sterke nieuwe onderlinge verbondenheid zal weven.’

afbeelding: Marlene Dumas


19-5-2016

Tot mijn verrassing kwam ik net op het spoor van een essaywedstrijd.

Het is al een tijd geleden dat ik een essay schreef en het is wat schrijven betreft zo’n beetje het leukste wat ik ken.

Ik ben, omdat wij zijn ( ubuntu),

is het thema en het gaat om maximaal 1600 woorden met als dead-line 1 september 2016.

“Schrijf een spannende en persoonlijk gemotiveerd essay over de verhouding tussen ïk”en “wij”, tussen kiezen voor jezelf of je aanpassen aan anderen, tussen eigenbelang of zelfopoffering. De drie beste worden geplaatst in Volzin 6-1-2017 en er is een prijzengeld.

Sommigen in Nederland vinden dat ons land wat meer van de Afrikaanse kijk zou kunnen gebruiken:wat minder nadruk op het ik en wat meer ruimte op het wij. Hebben ze gelijk of toch eigenlijk niet? Worstelt uzelf in uw leven met de spanning tussen ik en wij? Hoe valt uw keuze uit?

Een mooi thema voor de zomer.

Zie verder http://www.volzin.nu

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

