sport,filosofie en welzijn

Er is nog geen kerstboom hier op W; maar dat zal niet lang meer duren. Ik hou er wel van.

“Er verandert nooit iets”, stelde laatst iemand, maar dat past niet bij mij.Ik heb immers na meer dan dertig jaar onderwijs ook veel verandering gezien.

Nu ,vanmorgen, ben ik tegelijkertijd via 4 invalshoeken  met veranderen bezig:

1 Positieve psychologie. Prof.Bohlmeier, die  een leerstoel gezondheidspsychologie bekleedt en het  boek heeft geschreven , De verhalen die wij leven,  heeft een nieuw boek .( althans onder zijn redactie) Handboek positieve psychologie.Interessant. Op de website www.positievepsychologie.nu is er van alles over te lezen.

2.Via FM kom ik bij de filosofe Susan Neiman; waar ik nog nooit van gehoord heb.  Ze schreef Morele helderheid ; Goed en Kwaad in de 21 ste eeuw. Ze heeft een behoorlijke staat van dienst en is momenteel directeur van het Einstein Forum in Potsdam; een denktank en debatcentrum .Boeiend.

3. Willemijn Verloop. Oprichter en directeur van Warchild. Ik genoot van het interview in de VK zaterdag. Ze heeft heel wat gezien en schreef samen met zakenpartner  Mark Hillen: Verbeter de wereld, begin een bedrijf. Sinds 2012 is ze mede-oprichter en directeur van social enterpise.nl; sociaal ondernemen.

Ze staat nummer 143 op de lijst 200  van machtigste mensen in Nederland en heeft samen met Marco Borsato veel gedaan voor War Child.

www.warchild.nl

wcmwsl

4 Kort geleden sprak ik een collega; met wie ik 30jaar  heb samengewerkt. Het laatste jaar scheidden zich onze wegen en hij is nu met pensioen. Maar hij heeft toch een leuk baantje.

Als voetbaltrainer heeft hij nu een baantje bij de KNVB; die actief met welzijn bezig is. Hij heeft een aantal amateurclubs in zijn regio onder zijn hoede, waar hij oa spiegelgesprekken meevoert en trainingen geeft.

Spiegelgesprekken? De bedoeling is met allerlei geledingen van de club te praten over ongenoegens en veranderingen. Zo zit de kantinejuffrouw naast een supporter, naast een bestuurder enz. Heel erg leuk. Hij is erg goed in het begeleiden van dat soort gesprekken.En wat een bereik heeft de KNVB met deze trainingen!Hoeveel zouden  er lid  zijn  en als vrijwilligers betrokken  bij het amateur-voetbal?

“En ik ga met één van de grootste scheidsrechters ( ik noem geen naam) trainingen geven”zei hij niet zonder trots.

“We zijn hier voor het laatst”, hoorde ik de oudere dame dit weekend zeggen bij de ingang van de supermarkt. Unicef; waar ik vaak wat kerstkaarten koop.

“Hoezo dan”, vroeg ik.

“Alles gaat via internet”, zei de mevrouw en ik hoorde  spijt in haar stem. Dat kan ik me voorstellen.

Maar Unicef leeft natuurlijk. Sportvrouw ( van het jaar 2012) Ramoni Kromowidjojo, een kanjer is één van de nieuwe ambassadeurs.

ranomi

Ik hou wel van december; als het maar niet te vals , klef en onecht wordt. Brrr.

Vanmorgen op de fiets dacht ik er over welk, niet zo bekend liedje ik graag in de top 2000 zou wilen horen. Ik ben er nog niet uit.

We krijgen sneeuw, deze week.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op sport,filosofie en welzijn

Geef een reactie

