mysticism/tropisch koninkrijk

images typhoon

“Ken je rapper Typhoon”, vroeg ik Jonathan, een zwarte jongen ( 20) van de Antillen.

“Natuurlijk”, zei hij gedecideerd met dat zangerige accent.

“Jij bent beter?”. Hij lachte en als hij dat doet lijkt hij precies op de hoofdrolspeler uit Les Intouchables. Hij gaat als een speer door de stof en niveau 2 is de volgend stap in februari.’s Avonds werkt hij als schoonmaker.

“Niveau 3 en 4 zie ik je ook nog wel eens doen”, zei ik laatst.Hij straalde.

Van de week had hij nieuwe schoenen en een petje met  tijgerprint. Hij noemt mij wel Pippi Langkous en hij weet niet half hoe blij ik daarmee ben. Een geuzennaam .

Typhoon liet zich van de week in de krant zeer kritisch uit over het koloniale verleden en de Nederlander als wrede slavendrijver , maar is er trots op zaterdagavond te rappen op de feestavond in het kader van Twee Honderd jaar Koninkrijk.

Vanmiddag ga ik even naar de Fundatie.Tropisch Koninkrijk; sommige kunstenaars van de zes eilandjes hebben ter plekke werk gemaakt.

Elke keer als ik de site aanklik blijft mijn oog hangen bij  Mysticism.( van Rene Emil Bergsma)Ik verheug me op de catalogus van Uitgeverij de Kunst ( Waanders)

imgscale

4114_rene_emil_bergsmamysticism___foto_1_van_10_1991www.museumdefundatie.nl

afbeelding 1: Typhoon.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op mysticism/tropisch koninkrijk

  1. Laila zegt:

    200 jaar Koninkrijk; Voer voor historici, lees ik net op het NOS-blog.
    Dat denk ik ook, maar dat de Fundatie Tropisch Koninkrijk koos vind ik wel leuk.

    Een aardige gevarieerde tentoonstelling. Met politiek, mystiek , humor enzovoort.
    Fascinerend ook wel; de historische schets van Maarten Jager.
    Goed ook dat er zowel een Nederlandse, als een Engelse, als een Papiamento-bijdrage in de catalogus is.

  2. Laila zegt:

    29-11. Typhoon; vanavond in :24 uur met.

Geef een reactie

