gloeilampen en sperweruilen

_MG_9665Op maandag heb ik het voorlopig niet zo druk op W; wat kleine afspraken en vooral de vakliteratuur bijhouden.

“Ook al dood”, dacht ik net toen ik las over Gerrit Krol.

Ik heb heel wat van hem gelezen; van deze nuchtere ,eigenzinnige Groninger die op een prachtige wijze de alfa en beta kant wist te verenigen. Hij was wiskundige; heeft een veelzijdig literair oeuvre en prachtige prijzen daarvoor gekregen. De PC Hooftprijs bijvoorbeeld.

Bij het beeldje van Mette Bus kwam ik uit omdat het staat op de Korrewegrotonde en het is die straat waar hij zijn beginjaren en eindjaren doorbracht. Het beeldje zie ik nu pas voor het eerst. Ik heb daar heel wat voetstappen liggen want mijn schoonfamilie woonde er ( en wijzelf in die wijk) en zo is deze foto een heerlijke trigger voor tal van herinneringen.

Ik kom net uit de mediatheek waar ik de laatste Verzamelde gedichten van Krol met als toepasselijke titel De industrie geneest alle leed heb geleend, maar zijn laatste werk Duivelskermis over een man met Parkinson ( autobiografisch) heb ik al gereserveerd.

Uit: De industrie geneest alle leed,

Een gloeilamp.

 

Een gloeilamp in de zon-

’s kijken of hij ook

2 maal zo heet wordt,met zon,

of: hoeveel minder licht hij geeft.

We zijn laatst in Timboektoe geweest.

Eén peertje in de woestijn

is voldoende.

Gerrit Krol, 79; hoeveel jaren heb je nog?

—————————————————————————————

BZ5n7-WIgAAPugU

Twee Opgewonden collega’s , komen net binnen.

Heb jij die horde vogelaars vlakbij gezien?

Er is een sperweruil gesignaleerd. De vierde ooit in Nederland. Wat een vogel!

afbeelding NRC.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op gloeilampen en sperweruilen

  1. Ja, vanmorgen hoorde ik zeggen ‘Gerrit Craw’ is overleden.
    En later weer, ik dacht ‘ken ik die dan?’ Maar toen hoorde ik het pas goed: Gerrit Krol dus!
    Heb nog een brief van hem. Ging over astrologie want dàt interesseerde hem ook 🙂

    Als het zo’n hype wordt rond een vogel haak ik af.
    Doe toch gewoon…..

  2. Laila zegt:

    Prachtig;zo’n brief. Misschien kun je daar wat mee in een blogje.

    “de betovering van de wereld”, daar denk ik af en toe aan als anticipatie op de Johan Huizengalezing in Leiden op 13 december.
    Want betovering wensen wij allemaal.

    Een fraai citaat van Krol las ik net in de VK van Arjan Peters:
    Over de Data Atlas, die hij voltooide vlak voor zijn pensionering in 1993, waarin hij zeshonderd bestaande computersystemen met elkaar verbond:
    “Al die dingen aan elkaar gekoppeld.Convergent,uniek,volledig en leesbaar: Verdomd:ik zag die wereld zoals-ie was.”

    Een vooruitziende blik?

Geef een reactie

