dichten voor doden 2

images CROOSWIJKGisteren las ik voor mijn studie een hoofdstuk over grafmonumenten, toen het bericht kwam over de gestorven vrouw in Rotterdam.

Ik stelde me voor dat ik Dichter van Dienst was van Eenzame Uitvaarten.

 www.eenzameuitvaart.nl  en zocht woorden voor deze tragiek.

 

 

Bij iedere voetstap danst

het stof door de kamer

stof van zesendertighonderdvijftig dagen

en overal liggen enveloppen

van bankafschriften want de huur

werd wel betaald

automatisch afgeschreven

zoals dat heet

in de hoek zie ik het beeldje

waar het licht op valt

bij mij thuis staat er ook zo ééntje

ik zou een sarcofaag

voor je willen maken

een monument voor een eenzame dode

voor alle eenzame doden

……………………………………………………………………………….

Volgens het laatste nieuws heeft zich een dochter gemeld, die geen contact meer had met moeder, die ernstig getraumatiseerd zou zijn. (geboren in Nederlands Indie)

……………………….

afbeelding: begraafplaats Crooswijk

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op dichten voor doden 2

  1. Mooi verwoord en de inbeelding dat JIJ wél in de buurt was – zou willen zijn, maakt het nog gevoeliger.

    Gr

    • Laila zegt:

      Bedankt Robert.
      Starik zegt in Een steek diep over de eenzame uitvaarten dat de dichters van dienst een week bezig zijn met de dode. Als je je probeert te verplaatsen in zo’n vrouw blijft ze om je heen hangen.Uitzonderlijk tragisch.

      Maar nu: boodschappen.

  2. fulpsvalstar zegt:

    Ik hoop eenzaam weg te varen, zelf ben ik er dan niet meer bij.

Geef een reactie

