The missing picture /IDFA-2016 Stanger in Paradise

images missing

VERZET TEGEN HET WISSEN VAN DE GESCHIEDENIS,

is één van de tussenkopjes bij een artikel over The Missing Picture,een film van Rithy Panh ( 49),

eregast op het IDFA.

Rithy Panh groeide op in de Cambodjaanse hoofdstad Phnom Penh en werd na de machtsovername door de Rode Khmer in 1975 met zijn familie naar een werkkamp op het platteland gestuurd. Zijn ouders,broers en zussen stierven door uitputting en honger. Toen hij 15 was wist hij te vluchten naar Thailand. Vandaar belandde hij in Parijs,waar hij de filmopleiding volgde.Later keerde hij terug naar Cambodja om er een centrum voor filmcultuur-en behoud op te richten.

Hij ging voor de film op zoek naar zijn ouderlijk huis,maar het was een bordeel geworden,. Van het huis uit zijn herinnering liet de regisseur een maquette maken. Een beeldhouwer maakte er poppetjes van klei bij.

Bijna niet voor te stellen vind ik zo’n achtergrond met zoveel wreedheid. In die vier jaar van de Rode Khmer is  een kwart van de Cambodjaanse bevolking de dood ingejaagd.

Het toeval wil dat een collega van mij een boek schrijft over Cambodja, waar hij verschillende malen met de motor doorheen is gereden en natuurlijk veel research heeft gedaan. We spraken wel eens over zijn invalshoeken; historische lijnen.

Ik zie hem niet zoveel meer,we werken in verschillende gebouwen,maar laatst vroeg ik hoe ver hij was.

” Het is af, het verschijnt in het voorjaar.”

“Waar is de waarheid in de moord op miljoenen mensen? Waar moet je die beginnen te zoeken”?,is het slot van het artikel in de VK.

“Het enige wat ik met cinema kan bereiken,is de vraag blijven oproepen.En de doden blijven verdedigen.”

www.idfa.nl


Openingsfilm 2016: Stranger in Paradise

 Afbeeldingsresultaat voor stranger in paradise

Stranger in Paradise 72 min.

Guido Hendrikx, Nederland, 2016

“We willen jullie niet. Wir schaffen das nicht.” In een klaslokaal legt een leraar een groep vluchtelingen met een rekensom uit wat hun komst de samenleving zal gaan kosten. De asielzoekers proberen de cijfers te weerleggen. Ze zullen toch gaan werken, hun steentje bijdragen? De leraar helpt hen uit de droom: de helft van hen zal nooit aan het werk komen. In drie akten onderzoekt regisseur en scenarist Guido Hendrikx de Europese kijk op de vluchtelingencrisis. Drie groepen migranten worden door de man ontvangen, die steeds een andere houding aanneemt: afwijzend in het eerste deel, vol empathie en goede wil in het tweede. In het laatste deel vertegenwoordigt hij de Nederlandse asielprocedure, met al zijn ingewikkelde regels. Hendrikx laat zien waar de dromen van de vluchtelingen botsen op de werkelijkheid en dwingt de kijker na te denken over zijn eigen positie. Hoe menselijk is het om een mensenleven te categoriseren? In de proloog en epiloog van dit filmische, politieke essay wordt de absurditeit van het dilemma verder uitvergroot.

the-missing-picture-4-600x302

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op The missing picture /IDFA-2016 Stanger in Paradise

  1. Laila zegt:

    Sinds de Vk-blogger over Cambodja ( met helaas een abrupt einde), is het land dichterbij gekomen en dat werd nog versterkt toen ik hoorde over het boek van de collega.
    Toevallig (is dat toevallig?)zag ik hem vanmiddag. Het belooft een “spraakmakend”boek te worden heb ik de indruk.Hij is cultureel antropoloog,woonde in C en er is veel “veldwerk”gedaan.Naam en titel zal ik nog niet vermelden.
    Binnenkort verschijnen 10 bladzijdes in een historisch nieuwsblad.

  2. Laila zegt:

    Grote Klasse hoor ik achter me. Ronaldo.
    De mannen weer blij:-)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s