zonder titel/ vanaf 5 mei Manifesten Folkert de Jong

e2039d9a86676850083232ebfbdbc784

Er is veel op de wereld om je zorgen over te maken; hoe zal het zijn om ontheemd, beroofd van huis en haard op de Filipijnen  rond te lopen? Als je er lang bij stilstaat slaap je niet meer.

Ik was 24 toen ik de eerste ets kocht. Ans Wortel ( voor f 100.Ik geloof in Venlo) ; met als tekst :

zie ze gaan bij het raam, van donker naar donker.

Vanmorgen moest ik daaraan denken toen ik las over het vernieuwde museum Kranenburgh in Bergen ( www.kranenburgh.nl ) Ans Wortel heeft trouwens in dat huis gewoond. Ik las verschillende boeken van deze autodidact.

In Bergen ben ik nooit geweest, maar met dit museum staat het kunstenaarsdorp met stip bovenaan te bezoeken plaatsen in Nederland.

Er zijn veel prachtige kunstenaars te zien: Lucebert, Toorop en er is een fraaie tuin met beelden. Volgens de krant loop je vanuit die tuin zo de duinen in naar de zee.

De Danser van Folkert de Jong is er te zien; een interessante jonge kunstenaar die ik in het Groninger Museum al heb gezien.

De danser laat wellicht  iets zien van de kunstenaar als buitenstaander; als kritisch observator, maar het beeld heeft ook iets van een nar.

Enfin; ik ga maar eens tentamens nakijken.

Zorgen genoeg maar ook een gouden herfstzon vandaag. Ik hoop dat er veel hulp komt voor de mensen op de Filipijnen.

afbeelding: VK, 5 dagen na de ramp.

media_xl_1946160

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op zonder titel/ vanaf 5 mei Manifesten Folkert de Jong

  1. Laila zegt:

    Weer een titel vergeten.
    Zonder titel maak ik ervan.

  2. Arjan Fernhout zegt:

    Voor mij leest het als een gedicht. Hoeveel mensen zijn er die de wereld op hun schouders kunnen nemen om deze vervolgens als een veertje in de vensterbank neer te leggen?

  3. Laila zegt:

    Het is slechts een vraag Arjan; a propos;leuk om te zien wat mensen soms in je blogs aanklikken:
    de 70 beroemdste reizen aller tijden. Lang niet gezien.

Geef een reactie

