10 jaar filosofisch café/ Hans Achterhuis over Hannah Ahrendt/ oktober 2016 Komt de wijsheid uit het Oosten ?

toplogolinks-10jaar Nog één blogje voor de vakantie,hoewel ik er wel tig zou kunnen schrijven. Soms bruis je van de ideeen. Het filosofisch café Zwolle ,opgericht door oa een collega, ( en nog steeds betrokken bij dit geweldige vrijwilligerswerk) heb ik altijd ‘gevolgd’ maar ik ben er nooit geweest, omdat ik op maandag altijd avondlessen had.

Aanstaande maandag wordt het 10-jarig bestaan gevierd en ik denk dat ik maar eens ga kijken in het café. In de pauze wordt een boekje uitgereikt mbt het 10-jarig bestaan en als gast is aanwezig Edgar Karssing, die het zal hebben over: Ethiek en integriteit in het bedrijfsleven.

In de VK staat een stuk over De Ideale man, een toneelstuk van Oscar Wilde bewerkt door Jelinek, die in een kopje cynisch aangeeft dat niemand de macht controleert; dat “ze overal mee weg komen.”(begrijpelijk vanuit haar referentiekader)

Karssing is filosoof en econoom en geeft trainingen aan managers, toezichthouders, bankiers en dergelijke en ik ben benieuwd wat hij te zeggen heeft. Ik wil de sfeer wel eens proeven in het filosofisch café dat leesgroepen organiseert en een verbinding aangaat met film, muziek en beeldende kunst en veel interessante sprekers ontvangen heeft.Bovendien wordt er getraind in het Socratisch Gesprek.( de gouden man in het logo) ( zie terugblik)De “legendarische”Lolle Nauta was er nog in 2003.Maar ook Hans Achterhuis, Coen Simon…

Mijn zoon ( 26) die het Studium Generale in Groningen gewend is gaat mee. Komen er ook jonge mensen, zoals in Groningen waar het bruist bij dit soort evenementen? Enfin: in het fraaie plaatje staan allemaal mannelijke filosofen,maar Joke Hermsen ( binnenkort weer in Waanders) van  oa Belle van Zuylen en Stil de Tijd is hier een graag geziene gast. naamloos joke belle

www.filosofischcafezwolle.nl

——————————————————————————————-

19-10-2015

Vanavond te gast:

Prof. Jan Bransen ( Radboud) over het gezond verstand.

“Laat je niets wijsmaken.”

——————————————————–

29-12-2015

http://www.hansachterhuis.nl

——————————————-

4-1-2016.

Een leesgroep over Hannah Ahrendt start. Het toegankelijke boek van Dirk de Schutte en Remi Peeters wordt daarbij gebruikt.Staat op mijn verlanglijst.Zo goed ken ik Ahrendt niet.

9789086871452

Onder andere op Hogeschool Windesheim is vast veel belangstelling voor deze aktiviteit.


2-9-2016

Een nieuw programma en nieuw bestuurslid; docent filosofie/ ethiek/supervisor enz. van Windesheim.( 1e gast)

Aha; meer jonge mensen dus!


18-10-2016

Victor van Bijlert ( hoogleraar VU) met zijn boek:

Bewustzijn boven taal en dualiteit.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op 10 jaar filosofisch café/ Hans Achterhuis over Hannah Ahrendt/ oktober 2016 Komt de wijsheid uit het Oosten ?

  1. Fenny zegt:

    Fijne herfstvakantie!

  2. Laila zegt:

    Gefeliciteerd PEC-Zwolle; sprankelend en
    het OOG of De Wolk op De Fundatie.; Dutch Design Award.

Geef een reactie

