nieuwe boeken

543756_463605657004793_1440970143_n

Als liefhebber van boeken ging mijn hart vanmorgen iets sneller kloppen toen ik de krant las. Een nieuwe Donna Tart, Het Puttertje, dat 5 sterren krijgt in de VK. Een “glanzende”recensie die me bijna zover krijgt op de fiets te springen.image puttertje

Toch kies ik twee andere boeken,Het Puttertje zal nog veel aandacht krijgen.

In de Stentor lees ik over de illustrator Steef Wildenbeest ( 26) die de Art-Ez-kunstacademie heeft gedaan en al 4 jaar in de thuiszorg werkt. De eerste illustratie is van hem en hij heeft de Fiep Westendorp Stimuleringsprijs 2013 gekregen,een beurs om een stripboek te maken over het leven van ouderen. Hij heeft een soort fascinatie voor de ouderenzorg en wil laten zien wat er allemaal leeft .( Mijn oudste zoon van 28 heeft dat ook; hij loopt nu stage in de ouderenpsychiatrie)Een prachtig project,van een jong talent.

Het tweede boek sluit ook min of meer aan bij mijn werk; het begeleiden van hulpverleners in de TBS-kliniek,waar ik veel geweest ben en veel casussen van ken.

Leonie Holtes:Ervaring niet vereist-een jonge psycholoog over haar werk in een tbs-kliniek.

“Amper uit de collegebankjes werd de 25-jarige Holtes gepromoveerd tot afdelingspsycholoog in een tbs-kliniek.Ze behandelde moordenaars en verkrachters met ernstige persoonlijkheidsstoornissen en maakte risicotaxaties .”

“Die moet in interviewen “,dacht Tonie Mudde, toen hij er over las,Volkskrantredacteur,maar dat lukte steeds niet.

“De scherpte van haar observaties deed me denken aan Oliver Sacks, maar Holtes deed niemand na,ze had een geheel eigen stijl.”

“Ervaring niet vereist is vooral knap in hoe het afrekent met het clichébeeld van tbs-ers als gevaarlijke gekken. Iedere tbs-er is bij Holtes een uniek individu met een uniek verhaal.”

In de VK zijn ook een aantal TBS-experts lovend over dit boek en het lijkt me aantrekkelijk. Van Marle ( hoogleraar forensische psychiatrie en voormalig geneesheer-directeur van het Pieter Baan Centrum)zegt bijvoorbeeld:

“Holtes houdt een fraai pleidooi om meer ‘evidence based’ te werken. Maar onderschat het belang van intuitie niet. Als je nekharen bij een patient overeind gaan staan,weegt dat voor mij minstens zo zwaar als de uitkomst van welke checklist dan ook.”Dat laatste lijkt me evident.

De eerder genoemde Corinne de Ruiter ( blog caroussel) noemt het een belangrijk boek.

Zal ik naar Waanders?

Tragisch is dat Léonie bij de afronding van het boek zelf psychotische episodes had en een eind aan haar leven maakte.Ze was pas dertig.

thumbnailleonie holtes

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op nieuwe boeken

  1. Laila zegt:

    Het Puttertje heb ik inmiddels gekocht en verstopt.
    Mijn partner is deze week jarig;-)

Geef een reactie

