zielenvisserij en andere dromen/ museum of the year of europ 2015/februari 2017 Goede Hoop- Nederland-Zd.Afrika

 

De_zielenvisserij_-_Fishing_for_souls_(Adriaen_Pietersz__van_de_Venne)

Het is niet moeilijk  om een heleboel blogs te maken over wat ik in het Rijks gezien heb. Er is zoveel te zien. Ik kies nu voor De Zielenvisserij van Adriaen Pieter van de Venne uit 1614; een voorstelling die de strijd laat zien tussen katholieken  , rechts en protestanten. De protestanten lijken hier te winnen.De protestantse boot op de voorgrond zit vol dominees. Ze hebben de Bijbel ter hand genomen en vissen naar zieltjes. Aan hun net zijn christelijke waarden bevestigd;Fides, geloof,Spes,hoop en Charitas,liefdadigheid.

De reden dat ik dit werk nu kies is het dramatische besef van mijn vroege jeugd van discriminatie via godsdiensten. Door de schoolkeuze van de ouders werden vriendjes en vriendinnetjes voor altijd uit elkaar gerukt. Wij woonden aan zo’n plein met links een grote gereformeerde familie en rechts een katholieke; ieder 12 kinderen .Vandaar ook mijn grote belangstelling voor het multiculturele wellicht.

Gisteren hadden we het in een AKA-groep over I HAD A DREAM van Martin Luther  King. In deze groep van 15 zitten 10 nationaliteiten; oa Eugene D.,van 21,wiens vader in  Suriname een bekende theaterman was. Hij wil, na een zeer roerige jeugd ook in die richting verder.Dat is zijn droom. We gaan een multiculturele dag organiseren en hij is erg enthousiast.

In heel veel oorlogen spelen starre godsdiensten nu nog een rol .Vandaar nog eens de Mater Dolorosa, die ik eerder in een blog had.De vrij recente koop van het RIJKS;terracotta uit 1500; bijna levensecht.Al voor je de zaal betreedt is ze goed te zien.Als symbool van smart voor alle oorlogen.

f13c6_130411134507-rijksmuseum-mater-dolorosa-vertical-galleryTot mijn verrassing lees  ik het bericht vanmorgen in de krant dat de Fundatie in november een expostie heeft met kunst van overzee, 130 werken met een multiculturele gelaagdheid.

www.rijksmuseum.nl

 

 

 

——————————————————————————————————————————————

Wat laat Wim Pijbes vanavond zien van dit museum waarbij je niet uitgekeken raakt in de Summerschool ( NPO 1-20.30 uur)

Ik ben benieuwd, maar bekijk het in Uitzending gemist.

Ondertussen lees ik:

9789085550747_het_nieuwe_rijksmuseum_500

 

19-6.

Net terug van een studiedag in MORE, waar oa van Heeswijk, de architect een lezing gaf; ook over het Van Goghmuseum waar hij nu mee bezig is. Erg boeiend, de expositie in MORE ( 200 van 1300 werken) ook.

Het college in vogelvlucht van Wim Pijbes , dat ik net zag vond ik prachtig.

Hij liet ook de eerste aankoop van  het Rijks zien uit 1800.

De bedreigde zwaan van Jan Asselijn , waaraan veel symbolische betekenis wordt toegeschreven.

jan-asselijn-el-cisne-amenazado-oleo-sobre-lienzo-obras-maestras-de-la-pintura-juan-carlos-boveri


17-2-2017

De eerste die flora en fauna en mensen in Zd.Afrika tekende-Robert Jacob Gordon

Robert Jacob Gordon | Kardinaalvink (Euplectes orix), op ware grootte, Robert Jacob Gordon, 1777 - 1786 | Vogelstudie: Kardinaalvink (Euplectes orix), of roodbonte Kaapse vink, op ware grootte. Behoort tot de wevervogels.

Robert Jacob Gordon | Kardinaalvink (Euplectes orix), op ware grootte, Robert Jacob Gordon, 1777 – 1786 | Vogelstudie: Kardinaalvink (Euplectes orix), of roodbonte Kaapse vink, op ware grootte. Behoort tot de wevervogels.

 

De eerste die in Zd-Afrika; flora, fauna ,mensen in beeld bracht was Robert Jacob Gordon

http://www.robertjacobgordon.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op zielenvisserij en andere dromen/ museum of the year of europ 2015/februari 2017 Goede Hoop- Nederland-Zd.Afrika

  1. joost tibosch sr zegt:

    Met dit schilderij denk ik nu aan Soennieten en Sjiieten, die de hele wereld van het MO met nog heel wat venijniger modern materiaal “bevaren”, dan een Adriaen P van der Venne met al zijn verbeeldingskracht maar kon dromen…en ik denk met name aan al die gewoon levende mensen op “de wal” die daar het slachtoffer van werden, worden en dreigen te worden. Wij hebben in onze jeugd nog duidelijk gemerkt hoe dit soort conflicten eeuwenlang duren en blijven voortsudderen. Jij noch ik gunnen dat onze medemensen in het MO. Nu voelen we ons in een tijd van mensenrecht helemaal machteloos, ook met een geloof wat het eigenlijk toch over goede toekomst voor mensen heeft We zullen het inderdaad van onze multiculturele “gelaagdheid” moeten hebben. Volgens mij blijft daar die mooie Mater Dolorosa, met haar van pijn verwrongen gezicht, toch ook indrukwekkend van dromen!
    PS Met name intrigeert mij die “mislukte” regenboog op het schilderij, eigenlijk toch het symbool van gered leven en toekomst! De “Ark(en) van Noe” zinken hier weg in de “vloed”.

Geef een reactie

