het geheim van de schilder

naamloos mankes

Hij komt regelmatig in mijn blogs voor.Jan Mankes; de verstilde schilder die zo jong stierf. Vanaf het begin dat ik zijn werk zag was ik “in de ban”. Waarom dat precies is weet ik niet. Ik las over hem, de man van Anna Zernike;ook een bijzonder mens en zag zijn werk in het Drents museum.

De eerste keer dat ik bij Waanders in de Broeren kwam viel het boek me direct op. Een brievenboek van Jan Mankes en nu is er een recensie. ( In Boeken;VK)

“Ik moet de eenvoudige roos als een orchidee,ja als een koninkrijk kunnen zien,’t eenvoudighste portret als een wereld”, schreef hij. en:

“Ik wil een doekje zoolang bewerken dat het een stukje ziel wordt.”

Gisteren heb ik de volgende modules van mijn studie besteld: Inleiding in de Kunstgeschiedenis, waar ik een half jaar op kan studeren. Heerlijk. Dit boek van Mankes staat echter op mijn verlanglijst, want het doorgronden van geheimen van kunstenaars  ( mensen in het algemeen wat mij betreft) is uiteraard fascinerend.

Maar soms kom je alleen maar een beetje in de buurt.

imgscale jan mankes

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op het geheim van de schilder

  1. Fenny zegt:

    Je reactie bij G. vreselijk! Kleinzielig.

    • Laila zegt:

      Het is vaker voorgekomen dat je mijn bijdrages of reacties verkeerd interpreteerde.
      Bijvoorbeeld als ik het had over een ervaringsdeskundige schilderes die ik zou “gebruiken”volgens jou,terwijl men juist ook op universiteiten, in het kader van lessen “gebruikt” wil worden.
      Wat vind je kleinzielig?

  2. kuifjesimon zegt:

    Kga die Mankes aan een nader onderzoek onderwerpen; zijn werk trekt me

Geef een reactie

