she got a mind of her own…

De tijd van fietsen,luieren en lezen is weer voorbij.

Het was een zomer met veel herinneringen ( reminiscentie) en dat kwam zeker door een aantal boeken die ik las.

Pier en Oceaan bijvoorbeeld van Oek de Jong, dat zich voornamelijk afspeelt in de 50 tiger en 60 tiger jaren. Een calvinistische achtergrond en regelmatig dacht ik: hoe was dat bij mij thuis? Zijn worstelingen met vrijheid,intimiteit en seksualiteit. De schaamte en schuld.Het verstikkende onvermogen om te communiceren.Een fraai geschreven familiegeschiedenis in de context van dat calvinisme,dat ik niet echt ken.

Ik las net het fraaie melancholieke maar prachtige boekje De Kleur van Geluk dat Thomas Verbogt schreef met als rode draad de dood van een vriend toen we gebeld werden over de dood van de broer van mijn partner (61).Gelijk met het overlijden van JJ Cale. Hoewel de levens van de broers al decennia  ver uit elkaar liepen is er toch ook een gezamelijk leven.Ook veel herinneringen dus. Op de trieste uitvaart las ik het gedicht Raadsel van Rawie.( Uit: De tijd vliegt maar de dagen gaan te traag)

De tijd vliegt,maar de dagen gaan te traag.

Een jaar is zo voorbij,terwijl de uren

elk wel een eeuwigheid lijken te duren,

en morgen wordt als gister en vandaag.

De mens is niet gelukkig van nature,

en kwelt zichzelf met steeds dezelfde vraag

waarop geen antwoord is.Je zou zo graag

iets door de spiegel zien,maar het blijft turen.

Er valt geen eenkel onheil te vermijden,

en dat de dood komt,is een zekerheid

waaraan je geen gedachten meer wilt wijden.

Je raakt de mensen en de dingen kwijt,

tot je het leven langzaam voelt verglijden

en deel wordt van het raadsel van de tijd.

In Kleur van Geluk kwam ik het mooie liedje tegen: She got a mind of her own… Memory Motel van de Stones.

Ook veel herinneringen gaf het boek Ventoux, de grote verrassing van Bert Wagendorp. Vrienden aan het eind van de middelbare school; herkenbaar geschreven. Tragische en hilarische omstandigheden, boeiende personages,puntige dialogen , filosofische uitstapjes en de gezamelijke strijd tegen de elementen. 30 jaar later.Op de fiets. Met het prachtige Zutphen als decor.Een grote aanrader.

——————————

De naam Toekomst van dit blog heb ik niet zelf gekozen; “de techniek”om het zo maar eens te noemen heeft als het ware dat woord uit mijn motto gepikt . Ik vind het nogal pretentieus; die naam.

Wat mijn toekomst betreft ga ik me voorbereiden op het eerste tentamen van de studie Kunst en Cultuurwetenschappen ( Cultuur in de brede zin), waarvoor ik meer dan duizend bladzijdes geschiedenis heb doorgelezen. Het is een open-boek-tentamen; dat scheelt.Eind augustus.

Tot mijn verrassing kwam ik vorige week op het spoor van een essay-wedstrijd. Voor 15 september kun je 1600 woorden schrijven voor het Kerstnummer van het Tijdschrift Volzin met als onderwerp. Heb Vertrouwen.www.opiniebladvolzin.nl

Vertrouwen?Spannend om in deze tijd iets over te schrijven.

afbeelding : Peter Vos; Metamorfosen, te zien in het Rembrandthuis. ( www.rembrandthuis.nl)

PeterVosParijs

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op she got a mind of her own…

  1. Blewbird zegt:

    ‘and she use it well yeah, she’s one of a kind’ – Ik herkende de titel meteen. Succes met je tentamen! Mooi blog, precies de goeie nazomer-sfeer.

  2. Laila zegt:

    Dank voor de reacties.
    Bloggen blijf ik voorlopig ook doen.

  3. Herinneringen: Peter Vos….ik zag zo graag zijn tekeningen….herinneringsringen..als bij een boom..
    Ik vertrouw:….mezelf….
    Dat blijft het belangrijkst…terug kunnen vallen op jezelf…
    Groetjes Annet

Geef een reactie

