the mill and the cross/ 2016 Den Bosch Het narrenschip ?

De_kruisdraging

“Ik weet waar het schilderij zich bevindt, in Wenen. Ik wil het graag echt zien”, hoorde ik gisteravond.

De kruisdraging heet het schilderij van Pieter Breugel de Oude uit 1564 en veel van de mensen die er op staan komen tot leven in The Cross and The Mill.Een film van de Pool Lech Majewski die ik deze week zag.

http://www.themillandthecross.com

Het begint bij de molen , die links achter op een rots staat.Waar het graan voor het brood  gemalen wordt. Al snel komen de Spanjaarden in beeld,die op wrede wijze een “ketter”mishandelen en op het wiel rechts voor laten sterven. Er is veel bijbelse symboliek in de film en daarvan ontgaat me van alles als niet bijbelkenner, maar fascinerend is het wel. Na zoveel jaren is het nog steeds een actueel thema. De macht van de kerk, die mensen de mond snoert.Zij het niet meer zo in Nederland.

Dit weekend is er de nacht van de kerk en daar had ik ook over willen bloggen. Wel sympathiek om mensen de kans te geven op een mooie plek samen te komen.Zielen winnen?  Daar is veel behoefte aan.Bovendien zag ik dat die Nacht van… begint in de doopsgezinde kerk in Groningen; een zogenaamde schuilkerk. Een  pianolerares van mij, woonde ernaast.

Rutger Hauer speelt Breugel op magistrale wijze.

In mijn studie ben ik aan Spinoza toe; een groot allochtoon denker, die verbannen werd. Op 27 juli 1654 werd hij vanwege zijn kritische opvattingen met een banvloek uit de synagoge gestoten. Hij leefde van 1632 tot 1677. Een halve eeuw na dit schilderij.En nu; 4 eeuwen later.Is er veel veranderd?

Vrije mensen verenigt u“, zegt Boris van Ham, voorzitter van het Humanistisch Verbond vandaag in zijn column: Religieuze Dominantie in de VK.

http://www.humanistischverbond.nl

mill and the cross

 

————————————————————————————————————

http://www.hetnoordbrabantsmuseum.nl

Februari 2016 De grootste Jeroen Boschtentoonstelling. Hij stierf 500 jaar geleden.

De Tuin der lusten blijft in het Prado, maar zal Het Narrenschip te zien zijn?

———————————————————————-

2-2-2016

Het narrenschip is er ook.

ER is een website: http://www.boschproject.org en een documentaire: 11-2 Het uur van de Wolf en een website van de producent van Jheronimus Boschm geraakt door de duivel:

http://www.jheronimusbosch.ntr.nl

———————————————————————–

voor en na restauratie


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op the mill and the cross/ 2016 Den Bosch Het narrenschip ?

  1. Laila zegt:

    3 maal aangeklikt: geen talent voor ondergeschiktheid.

  2. joost tibosch sr zegt:

    Had aangeklikt! Wordt er alleen zo droevig van dat we in dat global village van ons alsmaar nog die oude vuurtjes van verschil tussen humanisme en geloof weer opstoken, terwijl we toch weten dat we samen voor dat geweldige dorp van ons moeten zorgen. Als gelovige denk ik dan aan man/vrouw van Gen 1, die ver-antwoordelijk zijn voor deze gegeven werkelijkheid. Ben zoals je merkt zo bijbels (en geweldige liefhebber van de Breugels) als wat en zou beslist van de film genieten. Heb hem echter niet gezien..en dan hou ik liever ook mijn flapuitmond

  3. Laila zegt:

    Rutger Ridder.
    Gefeliciteerd.Ha.

Geef een reactie

