“gamen,zuipen,blowen…”

Over de film Disconnect las ik net. Een fictiedebuut van Henry Alex Rubin,waarin de negatieve kanten van het internet aan bod komen. Identiteitsfraude,cyberpesten,webcamseks met minderjarigen…

Vrolijk word je er niet van. Ook ik heb me de laatste jaren de vraag gesteld , nav internetinteracties, of in ieder mens een Eichmann schuilt.

Wie zijn de meelopers en wie zijn de aanjagers? En wat zouden sociaal-psychologen ontdekken als ze de interacties op OBA ( en  aanverwante sociale media) zouden kunnen volgen?

Een collega van mij waar ik het eerder over had,( maart 2007: creatief schrijven;de eerste keer)  Alie Weerman is ,voor zover ik weet , aan het eind van haar promotieonderzoek naar verslaving en ervaringsdeskundigheid. Gisteren ben ik er nog eens ingedoken en ik was erg  geboeid door alles wat ze uitgewerkt heeft met veel studenten, clienten,ex-clienten, in samenwerking met veel instellingen.

Heel boeiend vind ik bv haar nadruk op existentiele vragen bij verslaving en de daaraan gekoppelde zingevingsvragen ( zie ook: onderzoeksproject;zingevingsvragen binnen de verslavingszorg, met veel interviews met deskundigen uit de verslavingszorg; HBO-kennisbank)

In het onderwijs speelt het onderwerp uiteraard ook een rol. Als ik AKA-mensen begeleid met nieuwsbegrip.nl hoef ik me maar om te draaien of een aantal, zitten op you-tube of face-book en wat te denken van  al die lieden die hun mobiele telefoon als een soort infuus gebruiken?Oud en Jong.

Maandagmiddag heeft er een symposium plaats op Windesheim met als naam: Studeren onder invloed, een interactief symposium en boekpresentatie over het verhogen van studiesucces van studenten met alcohol/drugs/,game/en gokproblemen.

Een biertje,en blowtje horen bij veel studenten ;bij het studentenleven. Of zou het kunnen zijn dat de hoeveelheid alcohol en drugs die je gebruikt,samenhangt met je studieprestaties?

Toepen, vond ik leuk in mijn studententijd.Je kon er een rondje mee winnen.

www.trimbos.nl ( trainingen en agenda)

omslagboekstuderenonderinvloed

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op “gamen,zuipen,blowen…”

  1. fredvanderwal zegt:

    Interactie(s) op OBA? Voor zover die er zijn. Het is geen schaduw van het VKblog wat dat betreft.

  2. Laila zegt:

    Ha die Fred.Jij hier?
    Jij komt zeker op de titel af. Hoewel?
    Anyhow; jou lees ik bijna nooit meer.

  3. fredvanderwal zegt:

    Waarmede mijn bovenstaande constatering bevestigd is. Applaus of (des)interesse intesseren me overigens weinig.

  4. fredvanderwal zegt:

    @Ook ik heb me de laatste jaren de vraag gesteld , nav internetinteracties, of in ieder mens een Eichmann schuilt.
    Als academisch gevormde ervaringsdeskundige met een brede kijk op het menselijk handelen en de psyche veronderstel ik dat je daar een ontkennend antwoord op hebt.

  5. ramireziblog zegt:

    Het gaat allemaal om afleiding, drinken en spuiten om niet aan de werkelijkheid te hoeven denken, of gamen, bloggen misschien 😀

Geef een reactie

