maya 2/iran/shirin ebadi/2016 hoogste aantal executies in 25 jaar ( Amnesty)

Verlies van identiteit.

Ik kom  ergens vandaan waar het schijnen van de zon vanzelfspekend is. Ik kom van het land van de zon en de dochters van Shaharzad,waar de mensen in wijsheid van de ouden geloven en de kinderen de grijze haren als teken van wijsheid zien.Het is niet zo lang geleden dat mijn moeder zei;

Kind, het leven lijkt op een opengesneden vrucht. De binnenkant kan rijp en lekker zijn of niet. Het is aan jou om met de ingredienten het beste ervan te maken.”, citeerde  ik op 4-4-2012 en :

Ik weet niet waar ik moet beginnen; het verhaal van afscheid uit mijn geboorteland of het verhaal van het verliezen van mijn eigen ik.Bij mijn aankomst in het westen als vluchteling ben ik zonder status en identiteit met mijn nieuwe bestaan begonnen. Mijn bestaan was verzameld in een koffer en mijn herinneringen in een klein fotoalbum dat ik altijd bij me droeg. Heel zeker kan ik vertellen; verlies van identiteit is erger dan het verlies van veel andere dingen. Je gaat ergens heen om vrij te zijn en je komt er achter dat de prijs zo hoog is dat je twijfelt.”

We wilden samen gaan schrijven , Maya ( 43)uit Iran  en ik, student van de bachelorfase, die vanuit vrijwilligerswerk een baan kreeg als maatschappelijk werker maar het is er niet van gekomen.

Er is zoveel gebeurd in haar leven. Af en toe praten we even en gisteren stuurde ze me foto’s van haar ouders, van Iran ; haar vader die net overleden is. Het laatste jaar heeft ze veel operaties gehad, maar de dood van haar vader lijkt een trigger voor een stroom tranen die ze altijd heeft ingehouden. Zoveel verdriet om  de moorden op haar familie, de heimwee…Veel rouw.

“Wat vind je van de verkiezingsuitslag”,vroeg ik haar.

“Mijn familie is er wel blij mee, maar ik moet het nog zien.”

Nobelprijswinnares van de Vrede ( 2003) Shirin Ebadi was ook bij de foto’s, die ze stuurde.

images shirin

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

7 reacties op maya 2/iran/shirin ebadi/2016 hoogste aantal executies in 25 jaar ( Amnesty)

  1. joost tibosch sr zegt:

    Las vandaag dat een blijkbaar Wilderse groep “Identificatie(!) Nederland” met al diiens islamhaat de befaamde moslimschool met kettingen heeft afgesloten..en denk alsmaar aan die dappere Iraniërs, die nu onverwacht en wellicht -so what- vergeefs weer toekomst zien voor hun moeilijke moslimland.

  2. svara zegt:

    Dank je Laila voor dit delen.
    Laten we hopen dat de blijheid van haar ouders de kiem van een nieuwe vrijere toekomst in zich draagt.

  3. Laila zegt:

    Okay; er wordt soms slecht gelezen.
    ( Inmiddels heb ik al twee nieuwe haringen gehad. Uit Scheveningen. Super)

  4. simonkorving zegt:

    Alles van waarde komt uit Scheveningen !! ;-))

Geef een reactie

