intimidatie/macro-micro

ZOO+X_0“Ohja,die ken ik wel”,zei ze en dat verbaasde me.

Ik sprak met F ( 24) ,nog niet zo lang in Nederland uit Oost-Turkestan gevlucht( ligt boven Tibet). Haar man zit ook in de zelfde groep en zo langzamerhand hoor ik van alles over hun land.Ze moest een werkstukje maken over de verschillen tussen Nederland en haar land, door China bezet en zo kwamen we op Ai Wei Wei. Ik liet haar de site van het Groninger Museum zien.

De foto’s  van de Biennale in Venetie vandaag in de krant maken indruk. S.A.C.R.E.D heet de installatie met beelden van zijn gekmakende intimidatie. Twee bewakers, die overal aanwezig zijn.

Ook STRAIGHT, op het eiland Giudecca,imponeert als concept,  bestaande uit een golvende zee van ijzerdraad, roestig metaal afkomstig uit de scholen en huizen die vijf jaar geleden tijdens de aardbeving in Sichuan zijn ingestort. Ondeugdelijk materiaal volgens Ai Wei Wei, een soort gedenkplaats nu waar Chinese toeristen zich aan kunnen vergapen, aldus de VK.

http://www.labiennale.org

Gisteren was ik bij de Proeve van bekwaamheid ( niveau 1) van Rebecca ( 17) bij groep 3 van een basisschool. Ik ken haar vanaf september en we kunnen het goed vinden. Soms praten we een beetje Frans; ze komt uit de Congo. Een tijd geleden liet ze foto’s zien van haar  stad met het grote huis waar haar vader een apotheek had.Ze is elke week op school maar een paar weken geleden meldde haar coach dat ze niet kon komen. ( haar vader had de boel kort en klein geslagen en er was geen geld voor de reis naar Zwolle) De psycho-sociale nood bij dit soort vluchtelingen is met regelmaat groot.

Ik was onder de indruk hoe ze met de kinderen een tekenactiviteit begeleidde. Met muziek. Ondertussen zat ik met de leerkracht te overleggen. Zou ze niet een excellent ( uitzonderlijke beoordeling) kunnen krijgen? Die kreeg ze; ze wil uiteindelijk naar de PABO, deze doorzetter, maar het is nog een lange weg.

Ontroerend vond ik het T-shirt dat ze me blij liet zien . Als afscheid ;een T-shirt met een handje van alle kinderen.

handje

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op intimidatie/macro-micro

  1. Laila zegt:

    Dank voor de like.
    Ik ga zingen voor de ouwetjes.
    Leukste smartlap:
    “Blauwe korenbloemen…;-)

    Prettig weekend.

Geef een reactie

