de biografie van jeroen krabbe

2388-o-16918222Wat zou hij nog kunnen maken na de indringende werken De dood van Abraham Reiss, vroeg ik me af in een blog in februari.( jonge kunstenaars/zes jaar bloggen)Over zijn grootvader die in de gaskamers is vermoord.

Ik plaatste er dit fraaie portretje van Marco Klomp bij.

Gisteren was hij in DWDD. Jammer dat het zo’n “snel item”was want ik vond het fascinerend wat hij vertelde en hoe hij te werk is gegaan.

Van zijn vader leerde hij al heel jong over schilders; ze gingen ooit eens met een vleesauto vanuit Rotterdam naar Parijs,dat was het goedkoopst,waar hij hem alle musea liet zien. Schilderen leerde hij ook van zijn vader, die alle tekeningen bewaarde en van commentaar voorzag.

Zijn moeder bewaarde alle foto’s.Zijn ouders zijn gescheiden; uniek in die tijd en “dat kon je niet in de klas vertellen.”

Uit de combinatie van beide maakte hij nieuwe werken, waarmee hij met de kennis van nu keek naar die vroegere werken. Zijn beeld van zichzelf als jongetje veranderde er door.Alsof hij nu pas in de gaten kreeg hoe beklemmend die relatie werd.Hij vluchtte als het ware in tekenen en toneelspelen,zegt hij nu.

soms blader ik een album door

en kijk of ik hetzelfde zie als toen,

het is onmogelijk.

Veertien nieuwe werken maakte hij zoals deze Uilen ( 1955),189 bij 147.gemengde technieken.

3704_jeroen-krabbe-web-03Vanaf 1 juni in de vernieuwde Fundatie.

www.museumdefundatie.nl

Of deze Chagall-vis, die hij als kind maakte en nu bewerkte.

3532_jeroen_krabbe_chagall-vis_1955_2011-2012

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op de biografie van jeroen krabbe

  1. joost tibosch sr zegt:

    Wat een man! En wat een jongen gebleven! Zelfs het razende tempo van een DWDD kan hem niet deren…

  2. I really like reading through an article that can make men
    and women think. Also, many thanks for allowing for me to comment!

  3. Laila zegt:

    Well; ik heb je maar uit de spam gehaald.
    provocatief coachen heeft wel wat:-)

Geef een reactie

