spiegels en blinde vlekken.

spiegelAls je wat vaker in de spiegel kijkt ben je beter in staat grenzen op te rekken, was de slotzin van mijn vorige blog.Maar wat bedoel ik daar nu mee?

Wat mij de laatste tijd het meest heeft geraakt is het op een zijspoor zetten op het werk van een goede bekende vanwege ‘grensoverschrijdend verbaal gedrag’. Terwijl ik de man graag mag.Toen er gesproken werd over dit gedrag bleek er sprake te zijn van een blinde vlek en die hebben we allemaal;blinde vlekken.

Het JOHARI-venster geeft een duidelijk beeld van een blinde vlek.

————————————————————–

Het Johari-venster heeft vier kwadranten:

  Bekend aan jezelf Onbekend aan jezelf
Bekend aan anderen Open ruimte Blinde vlek
Onbekend aan anderen Verborgen gebied Onbekende gebied
  • De open ruimte is aan beiden bekend, hier kan over gecommuniceerd worden.
  • De blinde vlek is wel bekend aan anderen, maar niet aan jezelf. Voorbeelden hiervan zijn als iemand vaak een bepaald stopwoord gebruikt, of als iemand een slechte adem heeft.
  • Het verborgen gebied houden mensen bewust verborgen voor anderen.
  • Het onbekende zelf is zowel voor jezelf als anderen onbekend, en daarmee geen onderwerp van communicatie.

—————————————————————-

Bij alle studenten tot nu toe heb ik gemerkt dat zelfreflectie en feedback de blinde vlek kan verkleinen. Met als gevolg : een realistischer  zelfbeeld, meer zelfwaardering/vertrouwen, meer openstaan voor je zelf en de ander,meer inzicht,meer “buiten de kaders durven denken’ enzovoort.De spiegel als metafoor voor reflectie en zelfreflectie.

In de krant las ik over een nieuw boek van gedragswetenschapper Martin Appelo .Een spiegel voor narcisten. Ik ben benieuwd welke invalshoeken hij gekozen heeft.Vanavond op de radio.

Tot slot:

Het verliezen van een kind behoort tot de life-events met de grootste gevolgen. Je kunt er ziek/gek van worden.

Vanavond is A.F.Th. van der Heyden van Tonio na drie jaar voor het eerst weer in het openbaar in Collegetour.Moedig van hem.

Aanstaande donderdag krijgt hij de PC Hooftprijs.

“Helleveeg”is een nieuwe roman van hem, die net verscheen.

Zie ook: NRC vandaag.

www.pchooftprijs.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op spiegels en blinde vlekken.

  1. Laila zegt:

    svara,simon; dank voor de interesse.
    Ik kom net van Waanders,want ik wilde Helleveeg als cadeau geven.Het boek verschijnt pas 6 juni.

    Prettig weekend.

    • Laila zegt:

      Overigens worden nog steeds tig blogs aangeklikt.
      Nu ook caroussel, over mensen die steeds weer in herhaling vallen. Hele Grote Blinde Vlekken dus.Of psychopathie.

  2. Fenny zegt:

    Interessant blog en ik heb het gisteren gezien collegetour, ik vind het jammer dat ik dat radioprogramma gemist heb

  3. Burro zegt:

    Is een blinde vlek reden tot ontslag? Dat mag wel heel ernstig worden genoemd. Bovendien ben ik dan nieuwsgierig naar het proces dat tot “het op een zijspoor zetten” heeft geleid.
    Collegetour was deze keer echt ‘spannende’ tv. Geboeid gekeken.

  4. Fenny zegt:

    Opvallend hoe respectvol en eerlijk hij met de vragen van de studenten omging en een dapper span dat er zich samen doorheen ploegt. Mooie aflevering.

  5. Laila zegt:

    Helleveeg heb ik gelezen inmiddels. Een prachtboek.

Geef een reactie

