“kus mij,straf mij”

beckmann-max-1884-1950-germany-dame-mit-spiegel-1169910-500-500-1169910

Als je het allemaal-de hele oorlog,maar ook het leven zelf-als een scene in het theater der eeuwigheid beschouwt,worden veel dingen een stuk draaglijker”, staat achterop het boek Max Beckmann in Amsterdam ( 1937-1947), samen met dit schilderij Dame met spiegel( 1943)( Vanaf 1 juni in de Fundatie)

Een fascinerend boek over een banneling-schilder gevlucht voor het totalitaire naziregime,waar veel mensen zich nolens en volens aan hebben onderworpen.

De titel “Kus mij,straf mij“, is de titel van het winnende Jan Hanlo Essayprijs ( groot) boek.Een titel die me afkeer inboezemt,maar ook nieuwsgierig maakt. ( Zoals de lezer wellicht weet vind ik het werken aan een essay erg enerverend;ik deed mee aan de essayprijs klein)

Marja Pruis ( 1959) is de winnares en ze is redacteur literatuur bij de Groene Amsterdammer.

In het juryrapport lees ik het volgende:

“De innerlijke bibliotheek die Marja Pruis voor haar lezer openstelt in Kus mij, straf mij biedt ons een intellectuele-avontuurlijke tocht door een persoonlijk labyrinth van lezen en schrijven,liefde en verraad.”

Volgens de jury moest er gekozen worden uit 114 boeken,waarvan een aantal van hoog niveau.

Ze is poetisch,uitermate geestig,nu weer beschouwend, dan aarzelend,reflecteert nu eens via fictie of met journalistieke inslag,maar altijd op een persoonlijke,directe aansprekende toon.Met verve rekt ze de grenzen van het essay tot het uiterste op.”

Wow, wat een recensie,die me bij de volgende stelling brengt:

Als je wat vaker in de spiegel kijkt ben je beter in staat grenzen op te rekken.

http://www.janhanloessayprijs.nl

foto: Marja Pruis.

Pruis_0

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

