lief en leed…/ 2015 ziekte en kunst/ 6-10-2015 De Hooiwagen terug in Den Bosch/ 1-2-2016 artikel NOS.nl + ontdekking

imagesCAWIKIXJHoe mensen ook verschillen; in ieder leven zal zich lief en leed voordoen.

De afgelopen week werden groepjes van mijn team de Duursche Waarden ingestuurd;waar de rivier weer ruimte heeft.

We moesten bij Fortmond een kleine uitkijktoren beklimmen en het was prachtig om van daaruit over de IJssel te kijken. Toen ik in de andere richting keek, keek ik van bovenaf in een ooievaarsnest, met jongen al;ondanks de kou. Dat was zo’n beetje het mooiste moment van deze week.

Een paar uurtjes ben ik per week met mijn bosch74studie bezig en ik was verrast door de Hooiwagentriptiek van Jeroen Bosch ( Museo del Prado, Madrid; omstreeks 1500)02_Carrousel Tekstpagina

.

“Op het middenpaneel is de levenspelgrimage van de mens te zien, die in het teken staat van het hooi. Hooi is hier een metafoor voor aards goed en vergankelijkheid; zij die hier een greep naar doen geven zich dan over aan hebzucht en de jacht naar ijdel geluk. Alle lagen van de bevolking nemen deel aan deze jacht,van landloper tot edelman, koning en paus.”

13 februari 2016 te zien in http://www.hetnoordbrabantsmuseum.nl

maar nu in Boijmans; van Bosch tot Breugel.

http://www.Boijmans.nl

Lief en leed. We maken het allemaal mee. Een goede bekende ( 60) is net in het ziekenhuis opgenomen en ik ben van plan er voor mijn schrijfgroep een verhaal over te schrijven. ( In het gunstigste geval kan hij nog een poosje in een verpleeghuis doorbrengen,maar of hij dat zelf nog ambieert?) We zouden een thriller schrijven, maar je hoeft er niets voor te verzinnen. Het leven kan genoeg thriller in zich hebben. (6-10-2015; een paar maanden na dit blog overleden)

Wist u trouwens dat de grootste kunstcollectie eigentijdse kunst zich niet in het Stedelijk bevindt maar  in het AMC ( ook in andere academische ziekenhuizen)?

Ik las erover en ook daar ben ik van de week ingedoken.

Kunst als troost. http://www.amc.nl//web/Het-AMC/collecties.htm ,

maar je kunt ook naar buiten.

Enfin; de weergoden lijken ons gunstig gezind.

Prettig weekend.

“Into each life, some rain must fall…”

———————————————————————————————————–

16-6-2015

Het AMC geeft ook opdrachten aan kunstenaars( zie afbeelding)

Ik heb al eens bij de Isala geinformeerd naar een boekje over kun kunst. Dat bestaat nog niet. Wat doet kunst met zieke mensen?Lijkt me een zeer boeiend project. ( Maar eerst deze week naar More)

Afbeelding:

Roy Villevoye

16203_fullimage_AMCRoy_529x298 andre volten————————————————————————————-

1-2-2016

Mooi; het artikel op NOS.nl

Over een dikke maand ga ik erheen en ik lees Kunstschrift. Hoe meer je je er in verdiept hoe fascinerender hij wordt. Jeroen Bosch.

Ontdekking: De verzoeking van de heilige Antonius.

WEB_0102IHNbosch-1006x1536

 

 

 

 

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op lief en leed…/ 2015 ziekte en kunst/ 6-10-2015 De Hooiwagen terug in Den Bosch/ 1-2-2016 artikel NOS.nl + ontdekking

  1. simonkorving zegt:

    “Waar heen pelgrims, waar heen gaat gij. ’t Oog omhoog en hand in hand.”
    Poeh, ’t schoot me zo maar in ene naar binnen ;-))

    • Laila zegt:

      Zo; ik heb net wat planten weer buiten gezet.

      Mooi woord toch; levenspelgrimage.
      Kort geleden vertelde een jongere dat hij bij de marine wil.Ik zei:
      “Dat lijkt mij ook nog wel eens wat; ach je kunt alles proberen.”
      Wellicht in een volgend leven;-)

      Hand in hand kameraden past niet zo bij mij.Feyenoord weer wel.

      • Laila zegt:

        nb.Ik krijg net bericht dat ik niet genomineerd ben voor de Jan Hanlo-essayprijs klein. Volgend jaar doe ik weer mee; als schrijvende pelgrim.Ha.

  2. simonkorving zegt:

    Dasse jammer, maar in 2014 komt er een eind aan de crisis.
    Bij de weg: het liedje dat ik memoreerde is een gezang; is te vinden op YouTube.
    Nog uit mijn gelovige kinderjaren ;-))

  3. Laila zegt:

    2-0 voor PEC.
    Joepie.
    Mooi voor de kundige Langeler , de enthousiaste fans en de toekomst.

  4. Fenny zegt:

    Loop zo nu en dan door het ziekenhuis hier, speciaal voor de aanwezige kunst.

Geef een reactie

